سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

در این وبلاگ، جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به رشته مدیریت و حسابداری قرار داده خواهد شد

نمونه ترجمه تخصصی حسابداری و حسابرسی

پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۵:۴۷ ب.ظ

فصل 1

مقدمه

«وقتی فعالیت حسابرسی داخلی، تضمین عینی و مناسبی فراهم کند و در کارایی و بازدهی نظارت، مدیریت ریسک و فرآیندهای کنترل سهیم باشد، برای سازمان (و ذینفعان آن) ارزش افزوده به ارمغان می آورد».

 

 

سفارش ترجمه تخصصی حسابداری

 

 

اگرچه این تعریف برگرفته از چارچوب شیوه حرفه­ای بین المللی (IPPF) انجمن حسابران داخلی (IIA) در اولین نگاه ساه و روشن به نظر می رسد، اما درک ارزش افزوده حسابرسی داخلی در میان سازمان ها و حسابرسان داخلی تفاوت گسترده­ای دارد. در دهه گذشته، بایلی و همکاران (2003) و گراملینگ و همکاران (2004) اولین کسانی بودند که با پژوهش متمرکز بر خلق ارزش حسابرسی داخلی، الهام بخش جامعه علمی و مشارکت کنندگان کلیدی شدند. اما حتی پس از بیش از 15 سال از آن موقع، پرسش محوری در مورد ارزش افزوده توسط حسابرسی داخلی هنوز به طور رضایتبخشی پاسخ داده نشده است. ارزش درک شده حسابرسی داخلی و جایگاه آن در خود این حرفه و میان ذینفعان هنوز به صورت مبهم و معماگونه توصیف شده است (مانند اندرسون، 2009؛ PWC، 2010، 2013؛ لنز، 2013؛ لنز و هان، 2015؛ انجمن حسابران داخلی، 2013). دلویت (2018) دریافت که تنها حدود 40% رؤسای اجرایی حسابرسی (CAEs) اعتقاد دارند که کار آنها نفوذ و تاثیر قوی بر سازمان دارد، و تنها 46% آنها فکر می کنند که ذینفع ها از خدمات حسابرسی داخلی آگاهند. به عبارت دیگر، بیش از 50% ذینفع های اصل حسابرسی داخلی ارزش افزوده ناشی از کارکردهای حسابرسی خود را نمی بینند. بنابراین این پژوهش در تلاش است تا مقوله ارزش را روشن کند تا حرفه­ای ها را در مورد وضعیت کنونی این موضوع اساسی به روز کند و به آنها در کسب درک دقیق همه جنبه های ارزش افزوده حسابرسی داخلی کمک کند.

چون رضایت ذینفع های مهم حسابرسی داخلی یکی از چالش های اصلی در حرفه ممیزی داخلی است، باید انتظارات ذینفع های مربوطه در خصوص خلق ارزش حسابرسی داخلی را درک کرد. در این زمینه بیشتر پژوهش های جدید انجام شده توسط روسی و همکاران (2020، ص 339) حسابران داخلی را تشویق به «توجه به جایزه (یعنی اهمیت سازمان حسابرسی داخلی)» می کند تا با ناامیدی ذینفع ها مبارزه کند. با این حال گفتن این موضوع راحت تر از عمل کردن بدان است. کار حسابرسی داخلی بخش جدانشدنی محیط سازمان است و معمولاً در خدمت دو یا چند کارفرما است، از جمله کمیته حسابرسی، هیئت (مدیره؟)، مدیریت ارشد (مدیرعامل، مدیر ارشد مالی، و ...)، مدیریت ریسک، مطلوبیت، حسابرس بیرونی، و مشتری حسابرسی است. بنابراین گروهی از ذینفع ها انتظارات خود از کار حسابرسی داخلی را هر یک با تعریف دید خود در مورد ارزشی که حسابرسی داخلی باید خلق کند، تعیین می کنند. به علاوه لنز و هان (2015) نشان دادند که یک تفاوت میان ارزشی که حسابرسان داخلی تصور می کنند ایجاد می کنند، و ارزشی که ذینفع ها دریافت می کنند وجود دارد. مولفان در مورد چشم انداز خرد و کلان فعالیت های حسابرسی داخلی و چالش ها برای رؤسای اجرایی حسابرسی برای خشنودسازی ذینفع های مختلف در سطوح متفاوت بحث می کنند.

پژوهش ما بینش های جدید و منحصربفردی در مورد شیوه های کنونی و آینده محور حسابرسی داخلی مدرن ارائه می کند و اطلاعات برای اصلاح درک ما از ارزش افزوده کار عملکرد حسابرسی داخلی را به طور خلاصه توضیح می دهد. اطلاعات جزئی در مورد شیوه های اعمال شده به تعریف، سنجش و انتقال ارزش خود و ارزش کار حسابرسان داخلی حرفه­ای کمک خواهد کرد. به علاوه با ارائه فهرست کوتاهی از بهترین شیوه های اعمال شده که به حرفه­ای ها یک مدل و الگو برای بررسی می دهد، نگاه کوتاهی به این موضوع می اندازیم که «خوب چگونه به نظر می رسد». نتایج ما برای حرفه­ای های حسابرسی داخلی و محققان دانشگاهی در خوزه حسابرسی داخلی و نظارت شرکتی اهمیت دارد و باید بحث مفیدی در این حرفه و میان پژوهشگران شروع کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل 2

پرسش های تحقیق و روش پژوهش

چگونگی تعریف، سنجش و انتقال ارزش افزوده کار حسابرسی داخلی یکی از چالش های محوری این حرفه برای کار حسابرسی داخلی و برای ذینفعان است. این اهمیت ویژه دارد، چراکه ارزش حسابرسی داخلی را نمی توان منحصراً با ورودی (مانند تعداد حسابران داخلی یا تعداد حسابرسی های انجام شده) یا خروجی آن (مانند تعداد حسابرسی ها، یافته ها، توصیه ها) مشخص کرد. برای ارائه تصویری کامل، نوع خدمات انجام شده توسط عملکرد حسابرسی داخلی، نقش عملکرد حسابرسی داخلی در سازمان (یعنی میان سگ نگهبان و مشاور مورد اعتماد)، و کیفیت کار عملکرد حسابرسی داخلی (مانند تمرکز بر تضمین در برابر فعالیت های مشاوره) باید مورد بحث قرار گیرد. این امر بحث را خیلی عینی و شهودی می کند و تعریف محکم به چندین عامل بستگی دارد، مانند نیازهای ذینفعان و منابع عملکرد حسابرسی داخلی یا محیط قانونی بستگی دارد. پیش از آنکه پرسش های پژوهش خود را مطرح کنیم، با توصیف این سه چشم انداز از بحث ارزش افزوده شروع می کنیم:

  • تعریف ارزش: تعریف ارزش عملکرد حسابرسی داخلی از انتظارات بیشمار ذینفعان و فعالیت های انجام شده توسط عملکرد حسابرسی داخلی برای برآوردن این انتظارات برآمده است (مانند اولریخ و همکاران، 2019؛ 2017). با این حال نیازهای ذینفعان می تواند تمرکز بسیار متفاوتی داشته باشد. برای نمونه، ممکن است کمیته حسابرسی ارزش فعالیت های حسابرسی داخلی را از دید کنترل های داخلی و مدیریت ریسک تعریف کند، در حالی که مدیرعامل روی اصلاح فرآیند تمرکز داشته باشد.
  • سنجش ارزش: دانستن چگونگی سنجش مناسب خلق ارزش به اندازه آگاهی از چگونگی تعریف حسابرسی داخلی اهمیت دارد. در حالی که تعداد حسابرسی های انجام شده یا تعداد یافته ها و توصیه ها را می توان به سادگی شمرد، ارزش یک حسابرسی یا ارزش عملکرد حسابرسی داخلی با بینش های منحصربفرد، مسلماً بیش از یک آمار است. با در نظر داشتن این، مشخص است که ارزش حسابرسی داخلی شامل مشخصه های کیفی (مانند رضایت ذینفعان) و کمی (مانند تعداد حسابرسی های انجام شده) می شود و برای تجمیع این دو به یک روش سنحش پتانسیل نیاز است.
  • انتقال ارزش: وقتی ارزش حسابرسی داخلی تعریف و سنجیده شد، ایجاد یک روش خوب برای گزارش دهی و انتقال آن به سازمان و ذینفعان کلیدی آن اهمیت دارد. اطلاعات منتقل شده باید شامل ارزش واقعی کارکرد و بازخورد ذینفعان کلیدی روی فعالیت های این کارکرد باشد، چراکه شهرت عملکرد حسابرسی داخلی تحت تاثیر تجربه های پیشین مشتری حسابرسی است. از آنجا که عملکرد حسابرسی داخلی از مسیرهای ارتباطی متنوعی مانند گزارش حسابرسی، گزارش سالانه، یا نشست های شخصی با مدیرعامل یا کمیته حسابرسی استفاده می کند، هیچ قاعده عمومی در مورد این که کدام کانال استفاده شود و ارزش واقعی چکونه منتقل شود، وجود ندارد.

بر اساس سه بعد مورد بحث در بالا، هر یک از پرسش های پژوهشی ما مسائل مهم عملکردهای حسابرسی داخلی سنتی و مدرن را مورد توجه قرار می دهد. بنابراین پرسش های پژوهشی اصلی عبارتند از[1]:

حسابرسان داخلی و عملکردهای حسابرسی داخلی چگونه:

  1. ارزش افزوده خود به سازمان را تعریف می کنند؟
  2. ارزش افزوده خود را می سنجند و کدام معیارها استفاده می شود؟
  3. ارزش افزوده خود را منتقل می کنند؟

طرح پژوهش ما یک رویکرد دو مرحله­ای را دنبال می کند. در اولین گام، از مصاحبه های فراگیر با 11 رئیس اجرایی حسابرسی برای درک مشخصه های اصلی تعریف، سنجش و انتقال ارزش از دید رؤسای اجرایی حسابرسی استفاده می کنیم. سازمان هایی از صنایع و کشورهای مختلف را برای به دست آوردن نمایش متنوعی از حرفه ها انتخاب می کنیم. به علاوه همه مصاحبه شونده ها برای سازمان هایی کار می کنند که به عنوان شرکت هایی با بهترین عملکرد قابل ارزیابی هستند و سطح بلوغ بخوبی توسعه یافته­ای از حسابرسی داخلی بر اساس ادراک خویش نمایش می دهند. در گام دوم، یک پرسشنامه بر اساس مصاحبه های کیفی با رؤسای اجرایی حسابرسی توسعه دادیم. این پرسشنامه شامل مجموعه­ای از پرسش های با انتهای باز و انتهای بسته در مورد خلق ارزش عملکردهای حسابرسی داخلی از دید حسابرسان داخلی و تصور آنها از انتظارات ذینفعان می شود.

در سپتامبر 2019، بنیاد حسابرسی داخلی یک ایمیل برای معرفی پژوهش ما به شعب انجمن جهانی حسابرسی داخلی ارسال کرد و آنها را به ارسال پیوند (لینک) به نظرسنجی آنلاین ما برای اعضای خود دعوت کرد. این نظرسنجی برای رؤسای اجرایی حسابرسی و حسابرسان داخلی در کشورهای مختلف و در حا کار در عملکردهای حسابرسی داخلی در سطوح مختلف بلوغ در صنایع مختلف ارسال شد. این نظرسنجی آنلاین به مدت تقریباً یک ماه باز بود و 336 نفر پاسخ دادند. داده ها تحلیل شد و نتایج در صفحات بعد ارائه می شود. با توجه به گوناگونی رؤسای اجرایی حسابرسی مورد مصاحبه و حسابرسان داخلی نظرسنجی شده، می توانیم روش های مختلفی که اکنون استفاده می شود را تحلیل کنیم. بنابراین یافته های ما برای بیشتر حسابرسان داخلی مهم است. نسخه های مصاحبه ها و پرسشنامه ها به محض درخواست در دسترس قرار می گیرد.

توجه کنید که این پژوهش از دانش عمیق رهبران حسابرسی داخلی برای درک چشم انداز حسابرسی داخلی و دیدگاه ذینفعان آن استفاده می کند. علت این است که ممکن است ذینفعان وسعت قابلیت های حسابرسی داخلی را درک نکنند. در نتیجه ممکن است کار کم تکاپوتری را درخواست کنند که وضعیت کنونی را به چالش نمی کشد و اغلب دیدگاه های مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی در مورد نحوه تعریف ارزش متفاوت است. موفقیت عملکرد حسابرسی داخلی متکی بر رهبری خود و نحوه تعریف، سنجش و انتقال ارزشی که برای ذینفعان اضافه می کنند، است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل 3

تعریف ارزش

«[آنچه ما] می کوشیم انجام دهیم، کمک به شرکت ها در شناسایی ریسک های مهم، تعیین مناسب بودن یا نبودن شیوه های مدیریتی و مدیریت ریسک برای روبرو شدن با آن ریسک ها و یا نیاز یا عدم نیاز به انجام کار اضافی است [...]. پس تضمین می کنم که آن [احتمالاً حسابرسی داخلی] بجاست و به شکلی که باید کار می کند [...]. من مانند پزشک یا دندانپزشک شما هستم، نمی توانم دندانتان را برای شما مسواک بزنم، و نمی خواهم یک افسر پلیس باشم. می خواهم فردی باشم که در به دست آوردن سلامتی به شما کمک می کند، اما نمی توانم به جای شما کاری انجام دهم».

 

 

دیدگاه ها در مورد ارزش افزوده حسابرسی داخلی

رؤسای اجرایی حسابرسی مورد مصاحبه یک یافته اصلی را بیان می کنند که ارزش افزوده حسابرسی داخلی به طور خاص با نیازمندی ها و انتظارات ذینفعان اصلی حسابرسی داخلی، در کنار مشخصه های فردی شرکت مورد نظر تعریف می شود. مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی شرایط اصلی و جهت کلی عملکرد حسابرسی داخلی را تعریف و تعیین می کنند. در بیشتر موارد مصاحبه شونده ها نشان دادند که ذینفعان اصلی حسابرسی داخلی به توانایی آن برای شناسایی ریسک های کنونی و آتی، ارزیابی تاثیر آنها و تولید کنترل ها و توصیه برای مدیریت آنها آگاه هستند. جنبه تضمینی حسابرسی داخلی به طور ویژه مورد اشاره مصاحبه شونده ها بود و به روندها و موضوعات نوپدید توجه ویژه داشتند.

«کمیته حسابرسی و هیئت مدیره می دانند که ما به دنبال موضوعات درست هستیم و توصیه هایی در مورد این موضوعات مهم ارائه می کنیم و بسیاری از آنها را در شرکت داریم. به تعبیر من این ارزش شماره یک ماست. مسلماً ارزش شماره دو این است که کمیته حسابرسی و هیئت مدیره نه تنها می دانند که ما به دنبال موضوعات درستی هستیم، بلکه می دانند ما شایستگی برای رفع این موضوعات و مشکلات را نیز داریم».

                                            رئیس اجرایی حسابرسی یک شرکت زیرساخت بزرگ رده بندی شده

این نظرسنجی نشان می دهد که از دید حسابرسان داخلی، ذینفعان اصلی حسابرسی کنترل های مالی و مطابقت را به عنوان کار اصلی حسابرسی داخلی تصور می کنند (که برای آنها تضمین به همراه دارد).

علاوه بر این خدمات متمرکز بر تضمین که نشان دهنده یکی از اهداف سنتی حرفه حسابرسی است، انتظار شماره دو مشاوره در مورد ریسک ها و کنترل هاست. شکل 1.3 پاسخ های شرکت کننده های نظرسنجی در مورد نحوه تعریف حسابرسان داخلی از ارزش به واسطه یک مجموعه ابری واژه ساده را نمایش می دهد. یک الگوی مشخص پدیدار می شود که نشان می دهد تضمین [یا اطمینان] جزء اصلی گزارش ارزش حسابرسی داخلی است که پس از آن حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق (GRC) قرار دارد.

 

شکل1.3. ابر واژگان: حسابرسان داخلی ارزش را چگونه معنا می کنند.

در حالی که پاسخ های نظرسنجی آشکارا خدمات تضمین را به عنوان ارزش اصلی حسابرسی داخلی نمایش می دهد، پاسخ های مصاحبه ها کمی متفاوت تر است. با این حال آنها هم به روشنی نشان می دهند که عملکردهای حسابرسی داخلی باید خدمات تضمین را به عنوان یک مشخصه اصلی ارائه دهند. در نتیجه فعالیت های متمرکز بر تضمین را می توان مبنایی دانست که همه عملکردهای حسابرسی داخلی باید به طور مشترک داشته باشند.

همانطور که در بالا گفته شد، ورودی اصلی تعریف ارزش حسابرسی داخلی، شناسایی ذینفعان آن، درک انتظارات آنها، و همراستا سازی آنها با نیازمندهای سازمان و مقتضیات حرفه است. البته انتظارات ذینفعان می تواند با آنچه حرفه­ای های حسابرسی داخلی به عنوان شیوه مرتبط و خوب می شناسند، متفاوت باشد. نتایج ما نشان می دهد که در برخی سازمان ها، ذینفعان در واقع ارزش حسابرسی داخلی را به طور کامل انکار می کنند. این سناریو می تواند برای حسابرسان داخلی ناامیدکننده باشد. با این حال انتظارات کم یا عدم وجود انتظارات فرصیتی برای حسابرسی داخلی جهت پر کردن این خلاء است. در تعیین جایگاه و تصویر از خود حسابرسی داخلی (سارنز و همکاران، 2016) همراستا با عوامل قبلاً ذکر شده، باید به طور مناسبی بررسی کرد که «وضعیت کنونی عملکرد حسابرسی داخلی چیست». همانطور که به راحتی قابل تصور است، گوناگونی عظیمی در وضعیت عملکردهای حسابرسی داخلی مورد ارزیابی وجود دارد. حسابرسی داخلی برای افراد مختلف در سازمان های متفاوت در زمان های متفاوت، معنی های متفاوتی دارد و در عمل درجات متفاوتی از بلوغ وجود دارد.

نقش های حسابرسی داخلی: شریک حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق، مشاور مورد اعتماد یا محرک ارزش

برای بررسی دقیق تر، پاسخ مصاحبه شونده ها را به سه خوشه دسته بندی می کنیم که هر یک نشان دهنده نقش های احتمالی یا مراتب توسعه یافتگی/بلوغ حسابرسی داخلی هستند. گستره آنها از کارکرد های قویاً سنتی حسابرسی داخلی با تمرکز بر تضمین حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق، تا عملکردهای حسابرسی داخلی که فعالیت های حسابرسی و مشاوره را با کارکردهای حسابرسی داخلی کاملاً همراستا با (و سهیم در) دستیابی به همه اهداف (راهبردی) سازمان است.

 

به ترتیب اهمیت- به یک شریک حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق تبدیل شو

محصول و خدمت اساسی خود (تضمین) را بخوبی ارائه کن. با  فعالیت های سنتی حسابرسی داخلی که حوزه های حاکمیت، مدیریت ریسک و کنترل های داخلی را برای محافظت از سازمان و کمک به خلق ارزش پوشش می دهند، شروع کن. اعتبار خود را به دست بیاور و در سازمان اعتماد ایجاد کن.

 

پیش از تلاش برای ارائه سطح بالاتری از ارزش بلندمدت و پایدار، ابتدا عملکرد حسابرسی داخلی باید اعتبار و اطمینان را در سازمان به دست آورد. این را می توان با ارائه خدمات اساسی مرتبط حسابرسی داخلی و تضمین با کیفیت با تمرکز بر حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق (GRC)، انجام داد. وجه اصلی شریک حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق، حفاظت از ارزش است نه خلق ارزش سنتی. همانطور که از مصاحبه رؤسای اجرایی حسابرسی نقل شد:

«موضوع ارزش ما میانبری برای همه انواع ریسک است که شرکت می بینید، ار ریسک های عملیاتی تا مالی و قانونی. باید تضمینی برای کمیته حسابرسی و مدیریت ارشد سطح C ارائه کنیم».

                                                        رئیس اجرایی حسابرسی یک شرکت بزرگ چندملیتی از صنعت تامین مالی

«ما در حال ارائه تضمین هستیم: آیا همه چیز (از جمله کنترل ها) در جای خود است و به شکلی که باید کار می کند؟»

                                                                             رئیس اجرایی حسابرسی یک شرکت بزرگ چند ملیتی

 

پایگاه خود را بسازید- به یک مشاور مورد اعتماد تبدیل شوید

هر روز، لحظه به لحظه برای کارایی و کارآمدی بیشتر تلاش کنید. از شهرت خود بهره بگیرید. فعالیت ها و/یا روش های تازه و نو حسابرسی را در نظر بگیرید تا فرآیندها و ساختارها شامل (برای نمونه) حسابرسی پیوسته، خودکارسازی فرآیند روباتیک، و ... را بهینه سازی کنید تا جایگاه خود را به عنوان یک مشاور مورد اعتماد محکم کنید.

 

وقتی عملکرد حسابرسی داخلی شهرت نیرومندی دارد و سطح شایستگی به حد کمال رسیده است، این کارکرد آماده تسری به نقش یک مشاور مورد اعتماد است. این نقش شامل قابلیت بیشتر برای خلق ارزش از طریق فعالیت های مشاوره محور مانند بهبود سیستم ها یا فرآیندهای اصلی کسب و کار، و بنابراین ارتقاء عملکرد کلی شرکت است (چمبرز، 2017). توصیه مشاور مورد اعتماد معمولاً بر موضوعات شناخته شده تر و آشناتر متمرکز است، هدایت کننده است، و اغلب به حوزه حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق مربوط می شود.

در تحقیق مصاحبه­ای ما، ما با حسابرسان داخلی روبرو شدیم که به نظر می رسید (مشخصاً در بخشی هایی) با ویژگی های مشاوران مورد اعتماد تطابق دارند. برای نمونه:

« حداقل مدیریت ما را مشاور مورد اعتماد می بیند، ما به آنها مشاوره و توصیه می دهیم و همچنین به مشتری حسابرسی مشورت می دهیم که چگونه می توانند بهتر عمل کنند. ما تنها افراد بدی نیستیم که به آنها می گویند چه کار اشتباهی انجام می دهند. بنابراین باید آماد تغییر نقش خود باشید».

                                                     رئیس اجرایی حسابرسی یک شرکت بزرگ نامدار چندملیتی

 

ارزش راهبردی ایجاد کنید- به یک محرک ارزش تبدیل شوید

بیشتر با فعالیت های عملکرد حسابرسی داخلی با راهبرد سازمان همراستا شوید تا ارزش افزوده را به حداکثر برسانید. به یک کارکرد کاملاً تقاضا محور حسابرسی داخلی تبدیل شوید تا هیئت مدیره و مدیریت را پشتیبانی کنید. واقعاً آنچه برای موفقیت سازمان اهمیت دارد را ممیزی کنید. به یک محرک ارزش مورد احترام سازمان تبدیل شوید.

 

عملکرد حسابرسی داخلی وقتی به عنوان یک مشاور مورد اعتماد تثبیت شد، می تواند حتی گامی جلوتر بگذارد و به یک محرک فعال ارزش برای موفقیت سازمان تبدیل شود. در سناریوی ایده­آل، همراستایی کامل میان همه فعالیت های اصلی حسابرسی داخلی با راهبرد شرکت وجود دارد. به این شکل، شرکت ها می توانند راه قابلیت های عملکرد حسابرسی داخلی را باز کنند و می توانند بالاترین ارزش را از آن به دست آورند. به موجب این، محرک ارزش با موضوعات ناآشناتر، کمتر شناخته شده و پیچیده تر سروکار دارد. وقتی حسابرس به نقش محرک ارزش وارد می شود، توصیه عملکرد حسابرسی داخلی تقاضا محور است. نقل قول زیر نشان می دهد که برخی حسابرسان داخلی در حال ورود به ناحیه پیشگامی هستند[2].

«چگونه ارزش راهبردی حسابرسی داخلی را تعریف خواهم کرد؟ از دیدگاه شخص دریافت کننده ارزش، آنها (ذینفعان) می توانند بگویند، من می توانم از این اطلاعات حسابرسی داخلی استفاده کنم. من به این اطلاعات نیاز داشتم و واقعاً می توانم امور را بهتر کنم».

                                                                رئیس اجرایی حسابرسی یک سازمان بزرگ دولتی ملی

در بخش های بعد، حوزه های افزودن ارزش (به صورتی که در نظرسنجی به نظر می آید) بیان شده و در پرتو سه سطح توسعه و کمال مورد اشاره مورد بحث قرار می گیرد.

 

شکل2.3. تکامل فعالیت های حسابرسی داخلی

فعالیت هایی که برابر نظرسنجی بیشترین ارزش را به همراه دارند

از شرکت کننده ها در نظرسنجی خواستیم فعالیت های مختلف عملکرد حسابرسی داخلی را رتبه بندی کنند و پنج کارکرد اصلی که بیشترین ارزش را برای سازمان به همراه دارد را مشخص کنند. جالب بود که شرکت کننده ها تضمین دقت و کارایی حوزه های سیستم کنترل داخلی، فرآیندهای مدیریت ریسک و فرآیندهای حاکمیتی را به عنوان سه فعالیت اول رده بندی کردند. این تا حد زیادی با تعریف انجمن حسابرسی داخلی از حسابرسی داخلی و استاندارد 2100 انجمن حسابرسی داخلی تطابق دارد.

 

 

جدول1.3. رتبه فعالیت های مختلف که شرکت کننده های نظرسنجی سه فعالیت برتر را از آنها انتخاب کردند.

رتبه

فعالیت

1.

تضمین دقت و کارایی سیستم کنترل داخلی سازمان

  1.  

تضمین دقت و کارایی فرآیندهای مدیریت ریسک سازمان

  1.  

تضمین دقت و کارایی فرآیندهای حاکمیت سازمان

  1.  

توصیه اصلاحات عملیاتی و کاری

  1.  

هدایت فرآیندهای مدیریت وارزیابی ریسک

  1.  

تضمین دقت و کارایی فرآیندهای تبعیت قانونی سازمان

  1.  

شناسایی ریسک های نوپدید

  1.  

آزمایش دقت و کارایی ارزیابی کنترل های مدیریت

  1.  

آگاه سازی و مشاوره کمیته حسابرسی/هیئت مدیره

  1.  

آگاه سازی و مشاوره به مدیریت ارشد

  1.  

آگاه سازی و مشاوره مدیریت

  1.  

تحقیق در مورد کلاهبرداری

  1.  

کاوش و تحلیل داده برای مدیریت

  1.  

ارزیابی ریسک های کلاهبرداری و ممانعت از آن

  1.  

پشتیبانی از حسابرسان بیرونی

 

نتایج نشان می دهد که از دید حسابرسان داخلی، ستون اصلی این حرفه همچنان تدارک خدمات تضمین است. سه فعالیت برتر برابر تعریف انجمن حسابرسی داخلی تعیین می شود و بر تضمین کنترل های داخلی، مدیریت ریسک و فرآیندهای حاکمیتی تمرکز دارد. یک کارکرد ارزش افزاینده حسابرسی داخلی از این فعالیت های محوری بهره می گیرد. با این حال کیفیت و تمرکز خدمات تضمین ارائه شده می تواند متفاوت باشد. بیشتر کارکردهای حسابرسی داخلی می تواند خدمات تضمین سنتی را با روش های حسابرسی سنتی به دست آورند تا اطمینان لازم را تضمین کنند (شریک حاکمیت، مدیریت ریسک، و انطباق). دیگران ممکن است پا را کمی فراتر گذاشته و تضمین لازم را بدهند که فرآیندها آنقدر قدرتمند هستند که نشانه مورد اعتمادی وجود دارد که سازمان مورد نظر هم اکنون با انتظارات مشخصی کاملاً همراستاست، و شیوه های موفق در راه اندازی را تمرین می کند.

این عملکردهای حسابرسی داخلی تمرکز تضمین سنتی را گسترش می دهند و بینش های منحصربفرد خود را با فضایی برای بهبود بیشتر ارائه می کنند. درک عملکردهای حسابرسی داخلی با یافته ها و توصیه های سودمند، مثبت تر از «حسابرسی داخلی نگهبان» است، و ممکن است عملکردهای حسابرسی داخلی به عنوان یک مشاور مورد اعتماد شناخته شود (چمبرز، 2017). آخرین گام عملکردهای حسابرسی داخلی است که خدمات سنتی و رویکردهای جدید با بهترین رویه ها را ارائه می کنند (مثلاً وقتی نوبت تحلیل داده و اتوماسیون می شود). این کارکردها پا را فراتر می نهند و به خلق ارزش از طریق همه فعالیت های حسابرسی داخلی کمک می کنند. با وجود این که این کارکردها باید خدمات تضمین سنتی را ارائه کنند، ارزش افزوده از طریق نتایج هوشمند اضافی حسابرسی، روش های منحصربفرد برای ممیزی (مانند حسابرسی های داده محور از دور)، و رویه های پیچیده حسابرسی به دست می آید. این رویکرد می تواند در بیشینه سازی ارزش حسابرسی داخلی و مهم تر از آن در بیشینه سازی ارزش سازمان کمک کند (محرک ارزش).

ار شرکت کننده پرسیدیم که چه رتبه­ای به ارزش افزوده توسط عملکردهای حسابرسی داخلی خود می دهند (شکل 3.3). به شکل قابل توجهی بیش از 90% شرکت کننده ها عملکرد حسابرسی داخلی خود را خلق کننده ارزش خواندند (42.81% کار حسابرسی خود خلق کننده «ارزش متوسط» و 48.70% «ارزش قابل توجه» رده بندی کردند). این یک خودارزیابی و خود-ادراکی بسیار مثبت است و در تضاد با یافته های پیشین است.

نتایج برای ارزش افزوده تقسیم بندی شده بر اساس اندازه سازمان

در گام بعد میزان تفاوت در سهم ارزش حسابرسی داخلی میان مشخصه های مختلف سازمان را بررسی می کنیم. این ارزش بر اساس یک مقیاس 5 نقطه­ای لیکرت از «بی ارزش» تا «دارای ارزش قابل توجه» سنجیده می شود که در آن رتبه های بالاتر با سهم ارزش بالاتر همراه هستند. برای این کار، ابتدا اندازه سازمان را بر اساس «دارایی های کل»، «درآمدها»، و «تعداد کارکنان» بررسی کردیم و سپس آنها را گروه های فرعی تقسیم کردیم. نتایج خود-ارزیابی در مورد ارزش افزوده برای گروه های مختلف را در شکل 4.3 ارائه می کنیم. به علاوه درصد عملکردهای حسابرسی داخلی با یک «ارزش قابل توجه» در زیرگروه های خاص را بررسی کردیم (که آن هم در شکل 4.3 نشان داده می شود). در این زمینه، یک عملکرد حسابرسی داخلی در صورتی دارای ارزش افزوده بالاتر از متوسط (با کیفیت بالا) در نظر گرفته می شود که حسابرسان نشان دهنده که حسابرسی آنها ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد می کند. نتایج شکل 4.3 نشان می دهد که سهم ارزش میان گروه ها بسیار مشابه است. هر گروه به ارزش افزوده عملکرد حسابرسی داخلی رتبه بین 4 «مقداری ارزش» و 5 «ارزش قابل توجه» می دهد.

شکل3.3. رتبه بندی کلی ارزش افزوده بر اساس عملکرد حسابرسی داخلی

خود-ارزیابی ارزش افزوده حسابرسی داخلی

درصد شرکت کننده ها

ارزش قابل توجه

49.70%

ارزش متوسط

42.81%

مقداری ارزش

6.89%

ارزش پایین

0.60%

مجموع

100%

 

 

اندازه سازمان بر اساس مجموع دارایی ها

حسابرسان داخلی شرکت های با دارایی کل کمتر از 1 میلیارد دلار یا با دارایی کل بیش از 10 میلیارد دلار آمریکا به سهم ارزش خود کمابیش رتبه 4.44 می دهند. شرکت های با دارایی کل یک تا ده میلیارد دلار سهم ارزش خود را کمی کمتر (4.37) شرکت های دیگر ارزیابی می کنند. با این حال این تفاوت ها ناچیز است. برای بررسی دقیق تر نتایج، تحقیق کردیم که آیا سهم عملکردهای با کیفیت بالای حسابرسی با توجه به اندازه شرکت ها (بر اساس دارایی کل آنها) متفاوت است یا نه. از آنجا که حدود نیمی از شرکت کننده ها اظهار داشتند که ارزش قابل توجهی ارائه می کنند، اگر اندازه شرکت تاثیری نداشته باشد، این آمار باید در هر گروه 50% باشد. در واقع این نتایج یافته های قبلی را تایید می کند. ادعای عملکردهای با کیفیت بالای حسابرسی داخلی در هر گروه نزدیک به 50% است. دوباره تفاوت ها نسبتاً کوچک و قابل صرفنظر هستند. مانند رده بندی ارزش میانگین بر اساس دارایی کل، نتایج در شکل 4.3 هم تایید می کند که اندازه در دارایی کل مانع سهم ارزش حسابرسان داخلی برای سازمان نمی شود.

اندازه شرکت بر اساس درآمدها

برای اطمینان از اینکه استنباط ها ما در مورد سهم ارزش حسابرسان داخلی و اندازه شرکت درست است، سازمان ها را بر اساس درآمد آنها به گروه های مختلف تقسیم می کنیم. شکل 4.3 نشان می دهد که نتایج تا حدی محکم هستند. ارزش افزوده میانگین برای بیشتر گروه ها بین 4 «یک مقدار» و 5 «مقدار قابل توجه» است. رتبه میانگین برای شرکت های دارای فروش بیش از 100 میلیون دلار، بین 4.46-4.41 است. از سوی دیگر سهم ارزش کمتری در شرکت های متوسط پیدا نمی کنیم که تایید می کند انحراف های کوچک در شکل 4.3 ناچیز است. از سوی دیگر درمی یابیم که حسابرسان داخلی از شرکت هایی با درآمد کمتر از 100 میلیون دلار، سهم ارزش خود را کمی کمتر تصور می کنند (4.33). با این حال باید گفت که این اختلاف ها هنوز بسیار کوچک است.

به علاوه نسبت عملکردهای با کیفیت بالای حسابرسی داخلی میان دسته های مختلف بر اساس درآمد را مقایسه کردیم. یکبار دیگر روی انحراف از 50% تمرکز می کنیم، چون حدود نیمی از شرکت کننده ها اظهار داشتند که ارزش قابل توجهی ارائه می کنند. ادعای عملکردهای با کیفیت بالای حسابرسی داخلی در هر گروه نزدیک 50% است. با این حال در شرکت هایی با درآمد بیش از 100 میلیون دلار، 54% عملکرد حسابرسی داخلی با کیفیت بالا مشاهده کردیم، و این مقدار برای شرکت های با درآمد کمتر از 100 میلیون دلار تنها 45% است. باز هم این تفاوت ها نسبتاً کوچک و قابل صرفنظر هستند، چراکه اختلاف بیش از 5% نیست. در مجموع مقایسه خلق ارزش و اندازه های متفاوت بر اساس درآمد، هیچ ارتباطی میان اندازه و خلق ارزش به دست نمی دهد. حسابرسان داخلی به طور پیوسته فعالیت های خود در همه شرکت ها با اندازه های متفاوت را ایجاد کننده ارزش می بینند.

اندازه شرکت بر اساس تعداد کارکنان

در آخر رتبه ارزش میانگین در اندازه های متفاوت شرکت ها بر اساس تعداد کارکنان را مقایسه می کنیم. نتایج در شکل 4.3 به نوعی متفاوت از یافته های قبلی ماست. هر گروه رتبه سهم ارزش را بین 4 «کمی ارزش» و 5 «ارزش قابل توجه» مشخص می کند، اما رتبه ها در شرکت های بیش از 10000 کارمند، کوچک تر است. مقدار میانگین رتبه حسابرسان داخلی در شرکت هایی با کمتر از 10000 کارمند بین 4.5-4.42 است. با این حال رتبه ارزش متوسط شرکت هایی با تعداد کارمندان بین 50000-10001 نفر برابر 4.26 است. رتبه ارزش متوسط شرکت هایی با بیش از 50000 کارمند، 4.22 است. همراستا با این نتایج، سهم عملکردهای حسابرسی داخلی با کیفیت بالا در شرکت ها با اندازه متفاوت را نشان می دهیم. در شرکت هایی با بیش از 10000 کارمند، عملکردهای حسابرسی داخلی با کیفیت بالای پایین تری را مشاهده کردیم. سهم عملکردهای حسابرسی داخلی با کیفیت بالا در شرکت های دارای 50000-10001 کارمند (بیش از 5000 کارمند) برابر 39% (33%) است.

در مجموع اندازه شرکت مانع حسابرسان داخلی در افزودن ارزش به سازمان نمی شود. تصویر کلی مربوط به دارایی کل و درآمدها نشان می دهد که رابطه­ای میان اندازه شرکت و خلق ارزش وجود ندارد. نتایج مربوط به تعداد کارکنان کمی متفاوت با این یافته هاست. هرچه تعداد کارکنان یک شرکت بیشتر باشد، رتبه ارزش حسابرسی داخلی پایین تر است. در مقابل با معیارهای درآمد و دارایی کل، تعداد کارکنان تقارن اطلاعاتی در شرکت ایجاد می کند. بنابراین در صورتی که تعداد کارکنان بالا باشد، حسابرسان داخلی افزودن ارزش به سازمان را دشوارتر می بینند. نتایج در شکل 4.3 نشان می دهد که اندازه شرکت مانع حسابرسان داخلی برای دنبال کردن هدف خود نمی شود: یعنی فراهم کردن تضمین و خدمات مشاوره برای افزودن ارزش. حسابرسان داخلی همیشه فعالیت خود را ایجاد کننده ارزش برای سازمان در هر اندازه می بینند.

 

شکل4.3. خود-ارزیابی ارزش افزوده به واسطه عملکردهای حسابرسی داخلی بسته به اندازه شرکت (بر اساس مقیاس پنج نقطه لیکرت برای عملکردهای حسابرسی داخلی با کیفیت بالا)

 

نتایج برای ارزش افزوده بر اساس نوع شرکت و صنعت

همچنین بررسی کردیم آیا نوع سازمان بر سهم ارزش حسابرسی داخلی تاثیر دارد یا نه. برای این کار سازمان ها را به دسته های خصوصی، فهرست شده، غیرانتفاعی و ... تقسیم کردیم. شکل 5.3 نشان می دهد که سهم ارزش حسابرسی داخلی بین انواع مختلف سازمان ها متفاوت است. رتبه متوسط ارزش در شرکت های خصوصی 4.44 است. اگرچه جداسازی مالکیت و کنترل، و بنابراین نیاز به یک عملکرد حسابرسی داخلی در شرکت های سهامی عام بالاتر است، حسابرسان داخلی شرکت های سهامی عام به خلق ارزش خود رتبه کمی پایین تر می دهند (4.35). به علاوه رتبه ارزش در شرکت های غیرانتفاعی بالاتر است (4.48). به ویژه در بخش عمومی، تفاوت های بزرگی میان انواع مختلف سازمان ها وجود دارد. برای نمونه رتبه ارزش متوسط سازمان ها در بخش عمومی که به طور محلی فقعالیت می کنند، بسیار بالاست (4.62)، در حالی که رتبه میانگین سازمان های باقیمانده در بخش عمومی 4.36 است. حسابرسان داخلی سازمان های غیر دولتی و درون دولت ارزش خود را کمتر از حسابرسان داخلی از صنایع دیگر می بینند. رتبه ارزش متوسط آنها پایین ترین مقدار است (4.13).

 

شکل5.3. رتبه ارزش میانگین بر اساس نوع صنعت در مقیاس 5 نقطه­ای لیکرت

علاوه بر این سهم عملکردهای حسابرسی داخلی با کیفیت بالا در صنایع مختلف را مقایسه کردیم. نتایج در شکل 6.3 نشان می دهد که اختلاف های بزرگی میان صنایع مختلف بر حسب سهم ارزش عملکردهای حسابرسی وجود دارد. جالب تر از همه سهم پایین افزودن ارزش عملکردهای حسابرسی در صنایع کشاورزی، جنگلداری، شیلات، و شکار (33.3%)، صنعت ساخت و ساز (28.6)، و صنعت بازی (25%) است. در مقابل، سهم عملکردهای حسابرسی داخلی با کیفیت در صنعت شرکت های خدمات حرفه­ای (85.7%)، و صنایع معدن، حفاری، و استخراج نفت و گاز (63.64%) به طور ویژه بالاست.

 

شکل6.3. رتبه ارزش میانگین بر اساس نوع صنعت و مقایسه عملکردهای حسابرسی داخلی با ارزش بالا و ارزش پایین

ارزش افزوده از طریق رضایت ذینفع

از مصاحبه شونده ها و شرکت کنندگان در نظرسنجی خواستیم رضایت ذینفعان مختلف را از دیدگاه خود ارزیابی کنند. بررسی دقیق رده بندی رضایت ذینفع توسط شرکت کننده ها هم تصویر مثبتی را نشان می دهد. شرکت کنندگان در نظرسنجی نشان می دهند که بیش از 80% ذینفعان «بسیار راضی» یا «راضی» هستند. این خوشایند است، چراکه تصور رهبران حسابرسی مورد نظرسنجی از خویش چنین است که کمیته حسابرسی و مدیریت (دو ذینفع اصلی حسابرسی داخلی) از کار آنها بسیار راضی هستند. به علاوه می توان دید که ارزیابی های خنثی یا منفی برای کارکردهای خط دوم دفاعی، مانند مدیریت ریسک و انطباق، یا حسابرس بیرونی عمومیت دارد. اگرچه این عملکردها برای ذینفعان هم مهم است، اما به نظر می رسد حسابرسان داخلی به روشنی روی مشتریان اصلی خود (مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی) تمرکز کرده­اند. می توان بررسی دقیق این موضوع را در شکل 7.3 مشاهده کرد.

 

شکل7.3. رضایت ذینفع بر اساس خود-ارزیابی توسط حسابرس داخلی

ارزش افزوده و تخصیص کار در عملکرد حسابرسی داخلی

یک علت این که عملکردهای حسابرسی به طور خاص ارزشمند شمرده می شوند می تواند این باشد که آنها بخوبی به کار گمارده می شوند. به همین دلیل سهم ارزش حسابرسان در رابطه با درک آنها از سطوح تعیین کار چقدر بالاست. ما نمونه را به دو زیرگروه تقسیم کردیم. اولین گروه از همه شرکت هایی تشکیل می شود که بخاطر «ارزش افزوده» ایجاد شده به واسطه کار حسابرسی داخلی، نشان بالاتر از متوسط می گیرند. دومین گروه شامل همه شرکت هایی می شود که زیر متوسط 4.4 بودند. ما از این تفکیک برای چند تحلیل و برای شناخت بهترین شیوه های ممکن استفاده می کنیم. تحلیل دقیق تر نشان می دهد که شرکت هایی با رتبه مثبت بالاتر از متوسط از منابع خود راضی تر هستند (32.53% در برابر 30.36%). با این حال بیش از 60% شرکت کننده ها اظهار داشتند که هنوز به حسابرسان رسمی بیشتری نیاز است. بنابراین عملکرد حسابرسی داخلی بزرگ لزوماً منتهی به عملکرد حسابرسی داخلی افزاینده ارزش نمی شود و هنوز عملکردهای حسابرسی داخلی با ارزش افزوده بیش از متوسط وجود دارند که بخواهند حسابرسان داخلی بیشتری داشته باشند (شکل 8.3).

شکل8.3. رضایت بر اساس ارزیابی تخصیص کار

 

شکل9.3. رضایت بر اساس ارزیابی مجوز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل 4

سنجش ارزش

در این فصل شیوه های بکار رفته در مورد نحوه سنجش ارزش را به طور خلاصه توضیح می دهیم. با نتایج بررسی های خود که با یافته های شرکت کننده های نظرسنجی تکمیل می شود، شروع می کنیم.

روش ها و ابزارهای احتمالی برای سنجش عملکرد بسیار متنوع هستند (شکل 1.4). سه شبوه اصلی در این حرفه برای سنجش ارزش عبارتند از:

  1. شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) (57.2%)
  2. نظرسنجی ها از مشتریان حسابرسی یا ذینفعان اصلی (51.8%)
  3. نتایج یک ارزیابی کیفی بیرونی (42.2%)

یک مقایسه میان عملکردهای حسابرسی داخلی با سطوح بالا و پایین ارزش افزوده هیچ اختلاف قابل توجهی را آشکار نمی کند. تنها جالب است که عملکردهای حسابرسی با کیفیت بالا بیشتر بر بررسی های ناظران بیرونی (مانند نظارت بانکی، حسابرسی بیرونی و ...) متکی هستند (29%).

 

شکل1.4. ابزارها و روش های سنجش ارزش حسابرسی داخلی (جمعی و عملکردهای حسابرسی داخلی با ارزش بالا و پایین)

 

ادامه شکل 1.4

 

 

 

 

 

 

 

 

شاخص های کلیدی عملکرد عملکرد حسابرسی داخلی

بیشتر شاخص های مورد استفاده شاخص های کلیدی عملکرد مشهور مانند «درصد تکمیل طرح حسابرسی» (81.44%) یا «خاتمه به موقع مسائل حسابرسی» (55.69%) هستند (شکل 2.4). با این حال راه حل های خاص شرکت (شاخص های کلیدی عملکرد خاص شرکت) هم وجود دارد که در بیش از 55% موارد استفاده می شود. اما آمار کلیدی برای رعایت بودجه مشخص شده (42.22%) یا زمان پردازش برای گزارش دهی (به ترتیب 31.74% و 24.85%) هم شیوه معمول هستند. تنها 6.89% شرکت کننده ها هیچ سنجش عملکرد رسمی نداشتند. یک مقایسه ابزارهای مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد عملکرد حسابرسی داخلی به سختی تفاوت میان عملکردهای حسابرسی با سهم ارزش بالا و دیگر عملکردهای حسابرسی را نشان می دهد. بزرگ ترین اختلاف در نسبت «بودجه به ساعات واقعی حسابرسی» مشاهده شد که تنها در 38.55% عملکردهای حسابرسی با امتیاز بالاتر برای ارزش افزوده آنها استفاده می شود. در مقابل 45.83% علملکردهای حسابرسی با ارزش افزوده کمتر از این شاخص کلیدی عملکرد استفاده می کنند.

 

شکل2.4. معیارها، شاخص ها، و شاخص های کلیدی عملکرد مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد حسابرسی داخلی (کلی و عملکردهای حسابرسی داخلی با ارزش بالا و پایین)

 

ادامه شکل2.4.

سه دسته اصلی شاخص کلیدی عملکرد

حال در مورد سه دسته اصلی شاخص عملکرد بیشتر توضیح می دهیم. اولین شاخص کلیدی عملکرد، «درصد تکمیل طرح حسابرسی» برای بیشتر عملکردهای حسابرسی داخلی استاندارد است، چراکه تکمیل طرح حسابرسی مورد نظر را اندازه گیریمی کند. این برای مدیریت سطح C و کمیته حسابرسی مورد توجه ویژه است، چراکه هر دو باید کارایی عملکرد حسابرسی داخلی را درک و کنترل کنند. این شاخص کلیدی عملکرد کمک می کند بسنجیم آیا عملکرد حسابرسی داخلی توانسته حوزه های قبلاً مورد توافق (با ریسک بالا) سازمان یا حسابرسان خود را پوشش دهد یا نه. محاسبه و گزارش دهی این شاخص کلیدی عملکرد ساده است. اما بخاطر حسابرسی های تک کاره یا دیگر درخواست های ویژه، به سادگی می تواند به درصد کمتر تکمیل طرح منجر شود و باید برای ذینفعان کلیدی توضیح داده شود. به علاوه در یک محیط پویا و/یا پیچیده، این شاخص می تواند برای رسیدن به پوشش 100 درصدی غیرسازنده باشد، چراکه ممکن است از مرحله طرح ریزی اولیه، دنیای حسابرسی تغییر کرده باشد. بنابراین رئیس اجرایی حسابرسی باید صحبت کند و طرح حسابرسی را همراستا با ذینفعان کلیدی به شکل به موقع تغییر دهد.

دومین شاخص کلیدی عملکرد، «خاتمه به موقع مسائل حسابرسی» هم یک شاخص کلیدی عملکرد معمول برای ارزیابی عملکرد حسابرسی است. سنجش زمان لازم تا پایان مسئله حسابرسی را می توان معیاری دانست که کیفیت یافته های عملکرد حسابرسی داخلی و قابلیت مشتری حسابرسی برای اجرای به موقع توصیه ها را پوشش می دهد: یک اصلاح سازمان و فرآیندهای آن پس از حسابرسی. با این حال از آنجا که عملکرد حسابرسی داخلی به طور مستقیم مسئول خاتمه به موقع مسائل حسابرسی نیست (مالک ممیزی شوند/ریسک مسئول آن است)، این شاخص کلیدی عملکرد نمی تواند به طور مستقیم تحت تاثیر حسابرسی داخلی قرار گیرد. اگرچه ممکن است امتیاز این شاخص کلیدی عملکرد شاخص خوبی برای سنجش کارایی عملکرد حسابرسی داخلی باشد، عوامل متعدد به ویژه از سمت ممیزی شونده می تواند بر این شاخص کلیدی عملکرد تاثیر منفی داشته باشد.

دسته سوم شاخص های کلیدی عملکرد مختلف خاص شرکت را پوشش می دهد. شرکت کننده ها گستره وسیعی از معیارها را ارائه کردند، بیش از 180 شاخص کلیدی عملکرد دیگر _ضمیمه A) در مورد جنبه های مختلف عملکرد حسابرسی داخلی. ما این شاخص های کلیدی عملکرد را برابر زمینه های مختلف همراستا با رویکرد کارت امتیاز متوازن چهار بعدی معمول گروه بندی کردیم. نتایج ما نشان می دهد که گزارش دهی چندبعدی شاخص های کلیدی عملکرد مختلف روش معتبری برای نظارت  مدیریت بر عملکرد حسابرسی داخلی همراه با افزودن ارزش است  همچنین ارزش تولید شده را به ذینفعان مختلف منتقل می کند. ما از روش کارت امتیاز متوازن برای دسته بندی نتایج برای شاخص های کلیدی عملکرد خاص شرکت مربوط به نظرسنجی خود استفاده می کنیم. با دنبال کردن مفهوم کارت امتیاز متوازن سنتی، چهار بعد را شکل داده­ایم: نتیجه مالی و غیرمالی، دیدگاه ذینفع، فرآیندهای داخلی و جشم انداز یادگیری و رشد.

نتیجه مالی و غیرمالی

انواع مختلفی از شاخص های کلیدی عملکرد محتمل در این بعد وجود دارد که به طور ویژه بر حقایق مالی و دیگر حقایق محکم دیگر عملکرد حسابرسی داخلی تمرکز دارند (مانند کاهش هزینه یا رشد فروش بر اساس ممیزی ها، تعداد یافته ها، توصیه ها یا مسائل باز). شایان ذکر است که آمارهای اصلی که به طور مستقیم تحت تاثیر حسابرسی داخلی قرار دارد و آمارهایی که توسط واحد ممیزی شده یا مدیریت کنترل می شود در این بعد گنجانده می شوند. نمونه های احتمالی برای معیارهای نتیجه مالی و غیرمالی را می توان در مثال زیر یافت.  

 

نمونه های شاخص های کلیدی عملکرد نتیجه مالی/غیرمالی

معیارهای نتیجه کمی: تعداد حسابرسی های تکمیل شده تا هدف، تعداد گزارش های حسابرسی داخلی

صرفه جویی ها در هزینه و افزایش درآمد

بودجه حسابرسی داخلی: هزینه های حسابرسی در بودجه، تحت بودجه مالی، واقعی به بودجه

حفاظت از ارزش: مقدار ارزش محافظت شده به دلار

حسابرسی های خاص: تکمیل حسابرسی های خاص، درصد تکمیل پروژه های خاص یا درخواستی، پروژه های غیر سازبانز-اکسلی/ بازدیدهای غیر ساربانز-اکسلی

تعداد یافته های تکراری

توصیه ها: تعداد توصبه های مورد موافقت ممیزی شونده/مدیریت، درصد توصیه های اجرا شده، درصد توصیه های تکمیل شده تا سررسید اصلی

تخصیص کار: ممیزی ها/مشاوره ها/بررسی ها

 

چشم انداز ذینفع

چشم انداز ذینفع شامل مخاطب های عادی گزارش حسابرسی داخلی می شود: کمیته حسابرسی (رئیس)، مدیریت سطح C، و مشتریان حسابرسی. همچنین رضایت ناظر می تواند یک شاخص کلیدی عملکرد بسیار مهم باشد (مثلاً در صنعت بانکداری تعدیل شده و بیمه). به علاوه شاخص های کلیدی عملکردی که درخواست پشتیبانی و مشاوره از طرف ذینفعان مختلف در این دسته، مانند نسبت مشاوره به فعالیت های تضمینی را پوشش می دهند را می گنجانیم.

نمونه های شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند داخلی

چرخه زمانی: از اتمام مذاکره تا گزارش نهایی، از پیش نویس تا گزارش نهایی، از ورود به مذاکره تا گزارش نهایی، از شروع کار میدانی تا گزارش نهایی

تطابق با استانداردهای حسابرسی داخلی: رعایت تعهد به استانداردهای طراحی، استانداردهای کار میدانی، و استانداردهای گزارش دهی

بهره وری: پروژه های تکمیل شده در سررسید مورد توافق، استفاده موثر از منابع، درصد بهره وری

شناسایی یافته های گمشده حسابرسان داخلی

تحلیل داده ها: تعداد مسائل یافت شده با تحلیل داده ها، درصد استفاده از تحلیل داده در حسابرسی ها، سطح پیچیدگی تحلیل داده ها، هزینه ها

تمرکز فناوری اطلاعات: درصد حسابرسی های یکپارچه شده با فناوری اطلاعات، استفاده از زمان، بدون از دست رفته های قابل توجه حسابرسی

 

 

 

 

فرآیندهای داخلی

مجموعه شاخص های کلیدی عملکرد برای فرآیندهای داخلی شامل مجموعه­ای از معیارهای مشترک و دارای کاربرد گسترده می شود (چرخه زمانی حسابرسی و گزارش دهی حسابرسی، یا رعایت محدودیت های بودجه­ای). به طور قالب توجهی، شاخص های کلیدی عملکرد مختلف یکپارچگی تحلیل داده در فرآیند حسابرسی یا تعداد حسابرسی های فناوری اطلاعات را اندازه گیری می کند. معیارهای دیگر در این چشم انداز بر چرخه انتقال تمرکز دارند.

یادگیری و رشد

چشم انداز یادگیری و رشد شاخص های کلیدی عملکرد در مورد تخصیص کار حسابرسی داخلی، صلاحیت و مجوز، آموزش، یا کیفیت و برنامه اصلاحی را پوشش می دهد. شاخص های کلیدی عملکرد معمول عبارتند از درصد حسابرسان داخلی دارای یک مجوز، تعداد ساعت های آموزش صرف شده، یا نتایج از آخرین ارزیابی های کیفی داخلی و بیرونی.

نمونه های شاخص های کلیدی عملکرد یادگیری و رشد

آموزش: سطح آموزش تامین شده برای هر عضو در طول سال، ساعات آموزش، آموزش و توسعه آموزش کارکنان و افزایش ساعت طرح ریزی/آموزش

مجوز: سطح اعضای دارای مجوز در طول سال، اختصاص کار حرفه­ای، مجوز کارکنان (درصد کارکنان که مجوز دارند یا روی آن کار می کنند)، مجوزها، CPE تکمیل شده، درصد افراد دارای مجوز گروه

تضمین کیفیت: فرآیندهای بهبود تضمین کیفیت داخلی، که شامل 35% وزن کلی شاخص کلیدی عملکرد می شود، نتایج QAR دوره­ای، نتایج ارزیابی های کیفیت داخلی و بیرونی، و بررسی های متقابل در حال اجرا و طی شده بیرونی، نتایج موفق حسابرسی های بیرونی و آزمون های نظارتی، مدل بلندپروازانه حسابرسی داخلی (AMIR)

تنوع: تنوع در گروه های حسابرسی (اعضای گروه غیرمالی در برابر گروه مالی)

زمینه آموزش مدیریت: آموزش و رشد استعداد، موفقیت در استخدام افراد با استعداد برای پر کردن موقعیت های خالی، چرخش پرسنل حسابرسی داخلی در موقعیت های کاری

همکاری: با دیگر حوزه های کارکردی/کاری روی ابتکارهای شرکت

 

در نهایت به پرسش های نظرسنجی در مورد مهم ترین معیار/شاخص/شاخص کلیدی عملکرد برای ارزیابی عملکرد کار حسابرسی داخلی نگاهی می اندازیم. «درصد تکمیل طرح حسابرسی» (44%) تاکنون غالب ترین معیار در نظر گرفته می شود. «تکمیل پوشش اجباری» (16%) و «شاخص های کلیدی عملکرد خاص شرکت» (16%) هم نامزدها هستند. یک تحلیل دیگر از گروه شرکت کننده های متوسط و زیر متوسط بالا در شکل 4.3، نتایج قابل مقایسه­ای را نشان می دهد. عملکردهای حسابرسی داخلی دارای ارزش افزوده بالا کمی بیشتر بر «درصد تکمیل طرح حسابرسی»، خاتمه به موقع مسائل حسابرسی»، و «تکمیل پوشش اجباری» تمرکز دارند.

 

 

شکل3.4. معیارها بر اساس ارزیابی کلی برای عملکردهای حسابرسی داخلی با ارزش بالا و پایین

 

 

 

 

 

در مجموع سه معیار زیر را اجزاء اصلی هر بسته گزارش نویسی حسابرسی داخلی می دانیم که نشان دهنده ارزش افزوده آن است:

  1. نشان دهنده ارائه واقعی پروژه های مورد توافق و توضیح نواقص و پروژه های دیگر (مرجع 1، شاخص کلیدی عملکرد: «درصد تکمیل طرح حسابرسی»).
  2. نشان دهنده نتایج دنبال کننده پشتیبان، یعنی وضعیت تکمیل به موقع مشاهدات حسابرسی (مرجع 2، شاخص کلیدی عملکرد «خاتمه به موقع مسائل حسابرسی») و افزایش مطالب، اگر اولین و دومین خط مدیریت به صورت مورد توافق/انتظار ارائه نکنند.
  3. گزارش مسائل اصلی به صورت مهم ترین شاخص کلیدی عملکرد خاص شرکت.

پس از ارائه روش های ممکن برای تعریف و سنجش ارزش افزوده حسابرسی داخلی، حال روی انتقال ارزش افزوده تمرکز می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل 5

انتقال ارزش

معمولاً رئیس اجرایی حسابرسی از طریق گزارش های خلاصه وضعیت دوره­ای و سالیانه به مدیریت ارشد (سطح C) و کمیته حسابرسی گزارش می دهد. این گزارش ها اطلاعات در مورد عملکرد و ارزش حسابرسی داخلی را به کمیته /هیئت حسابرسی ارائه می کند و می تواند در اجرای کارکرد نظارتی به هیئت کمک کند. در این زمینه، نتایج مصاحبه به روشنی نشان می دهد که رئیس اجرایی حسابرسی و همه حسابرسان داخلی به مسیرهای موثر انتقال مستقیم برای ذینفعان عمده نیاز دارند. ارائه نتایج و ارزش کار حسابرسی داخلی به ایجاد اعتماد و تقویت تصویر و شهرت در سازمان کمک می کند.

گزارش سالانه باید مسئله دستیابی به طرح حسابرسی سالانه مورد توافق اولیه را بررسی کند و هر گونه مسئله افزوده یا مشتق شده از آن را توضیح دهد. با ارائه یک گزارش پیشرفت در مورد وضعیت مشاهدات و اقدامان انجام گرفته تا آن تاریخ برای توجه به مسائل شناسایی شده، حسابرسی داخلی می تواند نشان دهد که یک فرآیند دنبال کننده مناسب و موثر را پیاده کرده است.

در خصوص طرح ممیزی از دوره پیش رو، می توان روش های طرح ریزی ریسک محور و زنجیره و نتایج فرآیند برنامه ریزی و تایید طرح را گزارش کرد. مصاحبه شونده ها مزایای مسیرهای ارتباط مستقیم پرسنل برای کمیته حسابرسی و مدیریت ارشد را توصیف کردند که وابستگی کار حسابرسی داخلی را تقویت می کنند و به رئیس اجرایی حسابرسی اجازه می دهنده مسائل مهم را به طور مستقیم مورد توجه قرار دهد. به علاوه، این نشست ها فرصت خوبی برای ارائه اطلاعات در مورد برنامه بهبود کیفیت عملکرد حسابرسی داخلی (استاندارد 1300 IIA) یا نتایج ارزیابی های کیفی بیرونی و/یا داخلی (استانداردهای 1311 و 1312 IIA) است.

انتقال مستقیم ارزش

نتایج نظرسنجی و مصاحبه نشان می دهد که ارزش افزوده حسابرسی داخلی را می توان از طریق ارتباط مستقیم میان رئیس اجرایی حسابرسی و گروه های اصلی ذینفع روشن کرد. تماس مستقیم با مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی فرصتی برای نمایش و توضیح عملکرد ارزشی و ایجاد یک رابطه بر اساس اعتماد را به عملکرد حسابرسی داخلی می دهد (شکل 1.5). نتایج نظرسنجی نشان می دهد که به ویژه برای ذینفعان اصلی (کمیته حسابرسی (88.02%) و مدیریت ارشد (94.91%)) ارتباط مستقیم بر بحث عملی چیرگی دارد. برای ارتباط با مدیریت (سطح پایین تر) یا کارکردهای خط دوم (مدیریت ریسک و انطباق)، نتایج ارتباط مستقیم 90-75 درصدی را نشان می دهد.

 

شکل1.5. انتقال ارزش برای ذینفعان مختلف

معیار ارزیابی عملکرد حسابرسی داخلی

پرسش در مورد مهم ترین معیار ارزیابی برای کار حسابرسی داخلی نشان دهنده یافته های مهم دیگری است (شکل 2.5). به طور خاص، رضایت کمیته حسابرسی و مدیریت ارشد بیشترین اهمیت را دارد. در حالی که این می تواند در نگاه اول بدیهی به نظر برسد، باید به خاطر داشت که دامنه هر فعالیت حسابرسی داخلی در واقع متصل به دستیابی به رضایت کافی ذینفعان است.

معیار بسیار مهم دیگر، شهرت یا تصویر حسابرسی داخلی در سازمان است. نظرسنجی رضایت مشتری حسابرسی پس از هر حسابرسی می تواند شاخص های سودمندی ارائه کند. بیش از 72% شرکت کننده های نظرسنجی با این معیار موافق بودند. از این می توان نتیجه گرفت که «درک/تصویر» از حسابرسی داخلی در شرکت چقدر اهمیت دارد. این هدف را می توان نه تنها از طریق همراستایی با قواعد اخلاقی IIA و استانداردهای بین المللی برای شیوه حرفه­ای حسابرسی داخلی، بلکه با یک فرآیند جامع حسابرسی و حسابرسان شایسته (و البته از طریق یافته ها، توصیه ها، مشاوره، و بینش های تولید شده) محقق کرد.

یک مقایسه معیار مورد استفاده برای ارزیابی کار حسابرسی داخلی نشان می دهد که کارکردهای حسابرسی با ارزش افزوده بیش از متوسط، معیار دیگری را مهم تر از کارکردهای حسابرسی با سطح پایین تر ارزش افزوده در نظر می گیرند. مهم ترین معیار برای عملکردهای حسابرسی با کیفیت بالا شهرت در سازمان (70.48%)، شایستگی (68.07%)، و پوشش (50.6%) هستند. از سوی دیگر کارکردهای حسابرسی با ارزش افزوده کمتر شایستگی را مهم ترین معیار در نظر می گیرند (70.5%) و پس از آن شهرت (68.1%) و نظر واحد حسابرسی شده (56.0%) را مهم می دانند.

 

 

شکل2.5. معیار ارزیابی کار (کلی و هفت تای اول برای عملکردهای حسابرسی داخلی ارزش بالا و پایین)

 

 

 

 

به علاوه بررسی می کنیم که کدام شیوه های خاص برای عملکردهای حسابرسی داخلی با کیفیت بالا ضروری هستند. فهرست های زیر نشان دهنده هفت شیوه اصلی است:

  1. شهرت
  2. شایستگی
  3. پوشش
  4. رضایت ممیزی شونده
  5. تکمیل طرح حسابرسی
  6. نتایج ارزیابی کیفیت
  7. مدیریت ریسک

شهرت مثبت/خوب و سطح بالای شایستگی دو عامل اصلی موفقیت برای عملکردهای حسابرسی داخلی با کیفیت بالا هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل 6

نتیجه گیری و بهترین شیوه های کلی

تحلیل داده های نظرسنجی و مصاحبه ها به ما در شناسایی مجموعه­ای از پیشنهادها کمک می کند که می توانند در افزایش ارزش افزوده درک شده در سازمان، عملکردهای حسابرسی داخلی را پشتیبانی کنند. بر اساس نتایج فصل های قبل، چهار رویکرد زیر را پیشنهاد می کنیم:

  1. روشن سازی ارزش افزوده مورد انتظار ذینفعان عمده

نتایج مصاحبه ها و نظرسنجی نشان می دهد که درک جامع از «ارزش افزوده مورد انتظار»، شرط مهم و محرک تولید موفق و درک ارزش افزوده است. بنابراین برای شناخت و درک ارزش افزوده مورد انتظار مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی و همراستایی عملکرد حسابرسی داخلی با این انتظارات، اهمیت ویژه دارد. یک رابطه موفق و مورد اعتماد بر اساس یک فرآیند ارتباط موثر و تبادل پیوسته با این ذینفعان اصلی، نقطه شروعی برای خلق ارزش موفق مشخص می کند.

ماهیت حسابرسی داخلی یک ابزار عالی برای تضمین همراستایی و سازگاری است. ارزش افزوده مورد انتظار شامل حوزه های مختلف تضمین (GRC) و کارکرد احتمالی مشاوره/توصیه حسابرسی داخلی می شود. با این حال ممکن است مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی بخواهند حوزه های دیگر مسئولیت کارکرد حسابرسی داخلی را ببینند. در این موارد، رئیس اجرایی حسابرسی باید به طور هشیارانه ارزیابی کنند کدام قابل انجام است و حسابرسی داخلی تا چه حد می تواند بدون به خطر انداختن استقلال و عینی بودن، سهیم باشد. البته ممکن است ذینفعان بخواهند به طور ویژه بر فعالیت های تضمینی تمرکز کنند که به همین دلیل تعهدهای مشاوره در ماهیت حسابرسی داخلی لحاظ نشده است. علت آن می تواند دلایل بسیار خوبی باشد (برای نمونه، در موارد تخلف جدی از قانون و مقررات یا استانداردهای داخلی).

حفظ پشتیبانی کمیته حسابرسی و مدیریت ارشد برای عملکرد حسابرسی داخلی موفق و افزاینده ارزش ضروری است. ممکن است ذینفعان اصلی ارزش را نبینند و به یک عملکرد قوی حسابرسی داخلی یا درک کامل از آنچه حسابرسی داخلی در واقع انجام می دهد نیاز داشته باشند.

  1. تعریف و همراستاسازی ارزش افزوده در عملکرد حسابرسی داخلی

بر اساس انتظار مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی، عملکرد حسابرسی داخلی باید همه فعالیت ها و درک خود از ارزش افزوده را با نیازهای ذینفعان عمده همراستا سازد. همانطور که قبلاً گفته شد، ماهیت حسابرسی داخلی یک راه ممکن برای تعریف و مستند سازی گزاره ارزش حسابرسی داخلی است. جنبه های دیگر ارزش را می توان با طرح حسابرسی سالانه، قواعد رویه و حسابرسی سالانه، و ... تعیین کرد. این انتظارات باید در شیوه حسابرسی برآورده شود تا همه فعالیت ها و فرآیند کلی حسابرسی همیشه در راستای ارزش مورد انتظار حسابرسی داخلی باشد. بنابراین دستورالعمل حسابرسی داخلی می تواند به روشن سازی موقعیت، فرآیندها، روش های حسابرسی و مانند آن کمک کند.

برای نمونه، اگر مدیریت ارشد و کمیته حسابرسی انتظار تمرکز قوی بر تضمین داشته باشند، حسابرسی داخلی باید طرح حسابرسی را با این تقاضای خاص تطبیق دهد. بنابراین همه فعالیت ها مانند طرح حسابرسی مبتنی بر ریسک، فرآیند حسابرسی، و منابع فنی و پرسنلی باید به دنبال اهداف از قبل تعریف شده و مورد توافق باشند. باید به طور منظم تطابق فعالیت های حسابرسی داخلی با اهداف بررسی شود. این فرآیند را می توان در ارزیابی کیفیت حسابرسی داخلی و اصلاح طرح لحاظ کرد. تعریف و روشن سازی ارزش افزوده عملکردهای حسابرسی داخلی، غوامل انگیزش دهنده و هماهنگ کننده هستند. در نهایت هر حسابرس می تواند فعالیت های خود را مفهوم ارزش مورد توافق در زمینه سازمانی خاص خود تطبیق دهد.

  1. ایجاد یک مدل شفاف سنجش برای عملکرد حسابرسی داخلی

هدف شاخص های کلیدی عملکرد برای عملکرد حسابرسی داخلی، تامین اطلاعات به هم پیوسته در مورد ورودی، خروجی، و نتیجه حسابرسی داخلی است. شاخص های کلیدی عملکرد برای رئیس اجرایی حسابرسی، حسابرسان داخلی و ذینفعان عمده امکان نظارت و ارزیابی ساده عملکرد عملکرد حسابرسی داخلی را فراهم می کنند. به علاوه شاخص های کلیدی عملکرد می توانند یک فرآیند بهبود مداوم را آغاز کنند، چراکه مقدارهای پایین یک شاخص کلیدی عملکرد مهم می تواند نشان دهد جا برای بهبود وجود دارد. با این حال بسیار مهم است که شاخص های کلیدی عملکرد همیشه با راهبرد و اهداف شرکت و با اهداف حسابرسی داخلی تطابق داشته باشد. در غیر این صورت رئیس اجرایی حسابرسی و ذینفعان عمده نمی توانند ارزیابی و تضمین کنند که عملکرد حسابرسی داخلی واقعاً ارزش بیشتری ایجاد می کند و منابع مصرف شده به طور موثر و کارآمد اختصاص داده شده­اند.

نتایج ما نشان می دهد سه معیار ضروری را نشان می دهد: ارائه حسابرسی های واقعی مورد توافق، که به وسیله آن نواقص و پروژه های دیگر (درصد تکمیل طرح حسابرسی) را توضیح می دهد، نتایج دنبال کننده را نشان می دهد که وضعیت تکمیل به موقع مشاهدات حسابرسی (خاتمه به موقع مسائل حسابرسی) را نمایش می دهد، و مسائل و یافته های اصلی به عنوان مهم ترین شاخص کلیدی عملکرد خاص شرکت را گزارش می کند. بر اسا این نتایج، روش کارت امتیاز متوازن می تواند برای دسته بندی و منظم کردن شاخص های کلیدی عملکرد خاص سودمند باشد. در نهایت حسابرسی داخلی باید برای شاخص های کلیدی عملکرد انتخاب شده بسیار گزینشی باشد تا یک مدل سنجش بهینه را تضمین کند.

  1. انتقال ارزش افزوده درون و بیرون عملکرد حسابرسی داخلی

در نهایت ارزش افزوده حسابرسی داخلی باید توسط ذینفعان عمده در سازمان شناخته شود. اگر ارزش افزوده تایید شده و شناسایی شده باشد، انتقال و درک متقابل فعالیت های حسابرسی داخلی و نیاز به داشتن یک عملکرد حسابرسی داخلی روشن تر می شود. بنابراین عملکرد حسابرسی داخلی باید مشارکتی باشد و به عنوان یک مشاور مورد اعتماد ارتباط برقرار کند، چراکه هدف کلی همه ذینفعان یکی است: کمک به سازمان در دستیابی به اهدفاف خود و کاهش همه ریسک های موجود و احتمالی. البته این سناریو نیازمند یک عملکرد حسابرسی داخلی با کیفیت بالا توسط حسابرسان داخلی عالی، یک فرآیند شفاف حسابرسی داخلی، و منابع لازم است. حفظ ارتباط مورد اعتماد با مشتریان حسابرسی و همه ذینفعان دیگر ضرورت دارد. وقتی شهرت آسیب ببیند، بازیابی تصویر اولیه برای حسابرسان داخلی بسیار دشوار است. بنابراین باید همیشه با بالاترین سطح مورد نظر ارتباط داشته باشند.

اگر رویکرد کلی و ارزش افزوده عملکرد حسابرسی داخلی برای ذینفعان عمده به یک واقعیت تبدیل شود، شناخت از عملکرد حسابرسی داخلی به طور مثبتی تغییر می کند. در نهایت حسابرسان داخلی را می توان مشاوران مورد اعتماد دانست و در معرض موضوعات و حوزه های ریسک جدیدی قرار داد که واقعاً مهم هستند. در انجام این کار، حسابرسان داخلی باید محکم بایستند، از منطقه راحتی خود خارج شوند و پیشرو باشند.  

نتیجه گیری ما: به یک محرک ارزش تبدیل شو

نتایج ما سه نقش را نشان می دهد که حسابرسی داخلی می توان در مدل بالندگی پیشنهادی ما بر عهده گیرد. مدل های نقش را به صورت شریک حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق (GRC)، مشاور مورد اعتماد، و محرک ارزش تعریف می کنیم. نتیجه گیری ما این است که هدف اصلی تبدیل شدن به محرک ارزش سازمان است. محرک ارزش بر تمرکز سنتی «سگ نگهبان» عملکرد حسابرسی داخلی با توجه قوی به تضمین و سهمی شدن در آنچه در سازمان واقعاً اهمیت دارد، غلبه می کند. محرک ارزش پیشنهاد می دهد و برای فعالیت هاف رویکرد ها و ابزارهای جدید و/یا غیرمعمول ارزش خلق می کند. محرک ارزش با سرعت ریسک با شرایط سازگار می شود (چمبرز، 2019).

چالش های کنونی ناشی از کووید 19[3] یک لحظه تعیین کننده برای نوع بشر از جمله جامعه حسابرسی داخلی است. خواهیم دید وقتی سازمان ها بر آنچه برای بقا ضروری است تمرکز می کنند، حسابرسی داخلی چه سهمی می تواند داشته باشد. ما خوش بین هستیم. در پایان دهی به رویه های سازمانی که ارزش افزوده ایجاد نمی کنند، الگوهای جدیدی ظاهر می شود. همه ما اکنون در ناحیه پیشرو هستیم. تشویق به محرک ارزش بودن می تواند سودمند باشد و برای حسابرسان داخلی جهتی را مشخص کند که در  آن بلندپرواز و مشتاق باشند و به ستاره های درون تاریکی[4] تبدیل شوند.

حسابرسی داخلی موقعیت خوبی برای انجام این کار دارد. این نوع عملکرد حسابرسی داخلی می تواند در همه سطوح سازمان کار کند، در زمینه های کارکردی مختلف عمل کند و دید منحصربفردی از سازمان و چالش ها و فرصت های آن ارائه کند. از طریق این روش، حسابرسی داخلی می تواند جایگاهی به دست آورد و مهم تر از آن، نقش منحصربفردی داشته باشد. بنابراین محرک ارزش بینش های منحصربفرد و پیش بینی هایی ارائه می کند و می تواند در بحث در مورد فرهنگ شرکت، راهبرد شرکت، عملیات ها، تصمیم گیری و مانند آن سهیم باشد. محرک ارزش هم اکنون برای بیشتر عملکردهای حسابرسی داخلی الهام بخش است.

عملی کردن این بهترین شیوه ها به حسابرسی داخلی در توجه به پرسش «پس چه» کمک کند. وقتی با تطابق با ذینفعان مهم شروع می کنید و به دنبال آن سازگاری هستید، روشن تر می شود که عملکرد حسابرسی داخلی در سازمان چه می کند و نقش آن چیست. در روزهای کووید 19، پرسیدن این سوال از مدیریت ارشد توسط حسابرسان داخلی می تواند حرکتی هوشمندانه باشد: «حسابرسی داخلی چگونه می تواند در طول این بحران به سازمان کمک کند؟» ای بحث می تواند منجر به چشم اندازهای تازه و تمرکز جدید بر فعالیت ها شود. اهداف مشترک، دید مشتر، و دانش مشترک عوامل تشکیل دهنده اصلی عملکرد حسابرسی داخلی افزودن ارزش موفق هستند.

 

 

 

 

 

ضمیمه

اطلاعات جزئی شرکت کننده

شرکت کننده های مصاحبه

مصاحبه های نیمه ساختارمند با 11 رئیس اجرایی حسابرسی (یا مدیر حسابرسی داخلی) در طول هشت هفته انجام شد. آمار زیر اطلاعات پایه در مورد مصاحبه شونده ها و شرکت های آنها ارائه می کند. پاسخ دهنده ها از مجموعه متنوعی از سازمان ها با اندازه ها و دامنه متفاوت عملکرد حسابرسی داخلی در این سازمان ها بودند. با این حال هر یک عضو فعال انجمن حسابرسی داخلی بودند و سازمان های آنها دارای عملکردهای کارآمد حسابرسی داخلی شناخته می شوند. بنابراین برای ارائه بهترین توصیه های عملی و درس های فراگرفته شده که می تواند برای سایر حسابرسان داخلی و سازمان هایشان سودمند باشد، این رؤسای اجرایی حسابرسی را بررسی می کنیم.

در کل نمونه به دست آمده دید متغیری از عملکردهای حسابرسی داخلی در سراسر جهان ارائه می کند. این دید برای مطالعه دقیق نحوه تعریف عملکردهای حسابرسی داخلی و سنجش ارزش حسابرسی داخلی در سازمان های آنها مناسب است.

آمار مصاحبه شونده ها و نوآوری های شناسایی شده

شناسه شرکت

صنعت

نقش مصاحبه شونده

دامنه جغرافیایی

عمومی/خصوصی

اندازه حسابرسی داخلی

C1

سوخت

رئیس اجرایی حسابرسی و CRO

آمریکای جنوبی

عمومی

4

C2

دولتی

رئیس حسابرسی داخلی

آمریکای شمالی

دولتی

8

C3

ساخت

رئیس اجرایی حسابرسی

جهانی

عمومی

4

C4

ساخت

رئیس حسابرسی داخلی

جهانی

عمومی

40

C5

زیرساخت

رئیس اجرایی حسابرسی

جهانی

عمومی

38

C6

رسانه

رئیس حسابرسی

جهانی

عمومی

45

C7

ساخت

رئیس حسابرسی داخلی

جهانی

عمومی

5

C8

مالی

رئیس حسابرسی داخلی

جهانی

عمومی

220

C9

ساخت

رئیس اجرایی حسابرسی

جهانی

عمومی

57

C10

تجارت

رئیس اجرایی حسابرسی

جهانی

عمومی

30

C11

ساخت

رئیس اجرایی حسابرسی

جهانی

عمومی

100

 

 

 

شرکت کننده های نظرسنجی

در سپتامبر 2019، بنیاد حسابرسی داخلی یک ایمیل به انجمن جهانی حسابرسی داخلی فرستاد تا پژوهش ما را معرفی کند و آنها را به گردش انداختن یک پیوند به نظرسنجی آنلاین ما دعوت کرد. این نظرسنجی به مدت تقریباً یک ماه باید بود و در مجموع 336 نفر پاسخ دادند. هر شرکت کننده به پرسش هایی در مورد ارزش افزوده و کنترل های سازمان خود و موقعیت خود در سازمان پاسخ داد. بنابراین تصور می کنیم این نمونه برای این پژوهش کافی باشد. در کل نمونه به دست آمده دید متنوعی از عملکردهای حسابرسی داخلی در آمریکای شمالی، اروپا و بقیه جهان در سطوح مختلف بالندگی ارائه می کند. این برای مطالعه نحوه تعریف عملکردهای حسابرسی داخلی، سنجش و انتقال ارزش افزوده در سازمان های آنها مناسب است.

جایگاه شرکت کننده نظرسنجی

درصد

مدیر اجرایی حسابرسی یا رئیس حسابرسی داخلی

77.84%

سرپرست یا مدیر ارشد (سطح پایین تر از رئیس اجرایی حسابرسی)

12.43%

مدیر (سطح گزارش دهنده به سرپرست یا مدیر اجرایی حسابرسی)

6.22%

کارکنان حسابرسی (که ممیزی انجام می دهند)

3.51%

مجموع

100%

 

 

تعداد کل همکاران تمام وقت در سازمان

درصد

بیش از 50000

2.69%

10001-50000

18.56%

5001-10000

10.78%

1051-5000

28.14%

501-1500

20.06%

500 یا کمتر

19.76%

مجموع

100.00%

 

 

نوع اداره سازمان های مشارکت کننده

درصد

سهامی عام

32.04%

خصوصی

26.95%

بخش عمومی محلی

10.18%

بخش عمومی ایالتی/استانی

9.88%

غیرانتفاعی

8.08%

بخش عمومی- فدرال/ملی

7.49%

سازمان غیر دولتی یا درون دولتی

2.40%

هیچ یک از گزینه های بالا

2.99%

نوع صنعت سازمان های شرکت کننده

 

صنعت

درصد

کشاورزی، جنگداری، ماهیگیری و شکار

2.69%

ساخت و ساز

2.10%

بازی

1.20%

میزبانی و پارک های سرگرمی

0.30%

خدمات آموزشی- کالج ها و دانشگاه ها

3.29%

خدمات آموزشی- سایر

1.50%

خدمات مالی- مدیریت دارایی

1.80%

خدمات مالی- بانکداری

15.27%

خدمات مالی- موسسه اعتباری

2.10%

خدمات مالی- بیمه

6.29%

خدمات مالی- سایر

5.09%

مراقبت سلامت و خدمات اجتماعی- بستری

5.09%

مراقبت سلامت و خدمات اجتماعی- بیمه

1.50%

مراقبت سلامت و خدمات اجتماعی- پرستاری

1.20%

مراقبت سلامت و خدمات اجتماعی- سایر

2.69%

فناوری اطلاعات

2.69%

تولید و ساخت

10.18%

حفاری، معدن سنگ، و استخراج نفت و گاز

3.29%

شرکت های خدمات حرفه­ای

2.10%

خرده فروشی و عمده فروشی

4.79%

خدمات علمی و فناوری

0.30%

حمل و نقل و انبارداری

3.89%

خدمات برق و آب

2.69%

سایر

17.69%

مجموع

100.00%

 

 

[1] . علاوه بر سه پرسش پژوهشی اصلی فهرست شده در بالا، پرسش های زیر را نیز تعریف می کنیم که تصور می شود به عمیق سازی درک بحث ارزش کمک کند: چگونه عملکردهای حسابرسی داخلی ذینفعان اصلی بر بحث ارزش حسابرسی داخلی تاثیر می گذارد؟

[2] .توضیح کامل مفهوم «ناحیه آسودگی» در برابر «ناحیه پیشگامی» را در مقاله لنز 2017 ببینید.

[3] . لطفاً کووید 19 را در ویکی پدیا مطالعه کنید، برای نمونه https://de.wikipedia.org/wiki/COVID-19 منتظر شده در اول آوریل 2020.

[4] . مارتین لوتر کینگ، «تنها در تاریکی می توان ستاره ها را دید».

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی