سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

در این وبلاگ، جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به رشته مدیریت و حسابداری قرار داده خواهد شد

مقاله لاتین در زمینه بازارهای سهام

پنجشنبه, ۲ آذر ۱۴۰۲، ۰۷:۲۶ ب.ظ

پتیت (1972) در یکی از اولین مطالعات واکنش بازار سهام به آگهی های سود سهام، محتوای اطلاعات سود سهام را با استفاده از 1000 آگهی سود ماهانه و 135 آگهی روزانه از 625 شرکت آمریکایی در دوره 1968-1964 بررسی کرد. یافته ها نشان داد که قیمت سهام به طور قابل توجهی به آگهی های سود سهام واکنش نشان می دهند که با محتوای اطلاعاتی آگهی های سود سهام سازگار است. با این حال مطالعه آمریکایی دیگری توسط واتز (1973) رابطه میان تعییرات غیر منتظره سود سهام، تغییرات سود آتی مثبت و بازدهی اضافی سهام پس از آن را با استفاده از نمونه­ای از 310 شرکت بررسی کرد و دریافت که محتوای اطلاعاتی آگهی های سود سهام در مورد بهره آتی ناچیز است.

ثبت سفارش ترجمه تخصصی

 

بسیاری از مطالعات پس از آن تاثیر آگهی های سود سهام بر قیمت های سهام را از دیدگاه های مختلف بررسی کرده­اند. برای نمونه، برخی از مطالعات واکنش قیمت سهام به اخبار تغییر در سود عادی سهام را بررسی کرده­اند (چارست، 1978؛ آهارونی و سواری، 1980؛ وولریج، 1982؛ دیوچا و مورس، 1983؛ باجاج و ویژ، 1990؛ برهیم و وانتز، 1995؛ نسیم و زیو، 2001؛ لی، 2005). نتایج مشابه نتایج گزارش شده توسط پتیت (1972) است و این ایده را تایید می کند که قیمت سهام به آگهی های شرکت ر خصوص تغییرات سود سهام واکنش می دهد. پژوهشگران دیگر عکس العمل بازار به آگهی های تغییرات عمده در خط مشی سود سهام شرکت مانند آغاز و/یا حذف سود سهام را بررسی کرده­اند (اسکیت و مولینز، 1983؛ بنش و همکاران، 1948). نتایج با این پیشنهاد همراستا بود که تغییر در سطح کنونی سود سهام مقدم بر الگوهای متمایز سود است و همچنین ناشی از آن می باشد.

پژوهشگران دیگر تاثیر آگهی های همزمان درآمدها و سود سهام بر قیمت سهام را با استفاده از داده های ایالات متحده را بررسی کرده­اند و یک مسیر جدید نشریات خبررسانی بر مبنای سیگنال های تعاملی به سرعت توسعه یافته اتس (کان و همکاران، 1981؛ ادی و سیفرت، 1992). نتایج نشان می دهد که درآمدها و آگهی های سود سهام غیرمنتظره القا کننده سودهای نامتعارف هستند و وقتی درآمدها و سود سهام هر دو افزایش می یابند، واکنش بازار سهام مطلوب تر از زمانی است که یک متغیر به تنهایی افزایش یابد. تاثیر آگهی های مشترک سود سهام و درآمدها بر قیمت سهام در کشورهایی غیر از ایالات متحده نیز بررسی شده است. برای نمونه استون (1991) تاثیر متقابل آگهی های همزمان سود سهام و درآمدها را با استفاده از داده های استرالیا بررسی کرد و گزارش داد که آگهی های مشترک سود سهام و درآمدها حاوی اطلاعات مربوط به ارزش گذاری سهام هستند. به طور مشابه، لونی و همکاران (1996) عکس العمل بازار به آگهی های مشترک سود سهام و درآمدها را برای یک نمونه شامل 620 شرکت بریتانیایی بررسی کرد. تحلیل آنها نشان داد که درآمدها و سود سهام هر دو محتوای اطلاعاتی دارند، اما اگهی های درآمد تاثیر قوی تری نسبت به سود سهام بر قیمت سهام دارند. بعدها یک مطالعه دیگر روی شرکت های بریتانیایی توسط گانسکاراژ و پاور (2006) نیز سافته های لونی و همکاران (1996) را تایید کرد.

بررسی واکنش بازار سهام به آگهی های سود سهام به بازارهای نوظهور نیز بسط پیدا کرده است، البته به میزان کم. باندارا (2001) محتوای اطلاعاتی آگهی های سود سهام را با بکارگیری داده هایی از بورس اوراق بهادارا سری لانکا بررسی کرد. نتایج نشان داد که قیمت سهام واکنش قوی به آگهی های سود سهام نشان می دهند. تراولوس و همکاران (2001) با استفاده از داده های قبرس، واکنش بازار به آگهی های سود نقدی سهام را بررسی کردند و نتایجی سازگار با محتوای اطلاعاتی سود سهام را گزارش دادند. در مقابل یک مطالعه توسط چن و همکاران (2002) روی عکس العمل قیمت سهام به آگهی های سود سهام در بازار سهام چین، رابطه مشخصی میان سود سهام و درآمدهای سهم پیدا نکرد. در مسیری مشابه، اکبر و بیگ (2010) درآمدهای نامتعارف ناچیزی برای آگهی های سود نقدی سهام در پاسکتان گزارش کردند. با این حال، مطالعات جدید روی تاثیر آگهی های سود سهام بر قیمت سهام شرکت ها در بازارهای نوظهور نتایجی را مستند می کند که فرضیه سیگنال دهی آگهی های سود سهام را تایید می کند (الیحیائی و همکاران، 2011؛ دارماراتن، 2013). برای نمونه الیحیایی و همکاران (2011) واکنش بازار سهام به آگهی های سود نقدی سهام در عمان را بررسی کردند. آنها تاییدی برای محتوای اطلاعاتی سود سهام یافتند؛ افزایش سود سهام با واکنش مثبت قیمت ها رابطه دارد و بالعکس.

با وجود غنای نسبی مطالعات درباره تاثیر آگهی های سود نقدی سهام بر قیمت سهام، تنها یک پژوهش واکنش بازار سهام نیجریه به آگهی های سود نقدی سهام را بررسی کرده است. آدلگان (2009) سرعت تطبیق قیمت سهام با آگهی های سود نقدی سهام بر بازار سهام نیجریه را با استفاده از داده های درآمد روزانه طی سال های 1999-1990 را بررسی کرد. نتایج این پژوهش نشان داد که قیمت سهام نسبت به همه نمونه های فرعی کاهش (حذف؟) سود سهام قبل و بعد از تاریخ آگهی های سود سهام واکنش منفی و برای همه نمونه های پرداخت سود سهام پس از آگهی های سود سهام واکنش مثبت می ده. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که قیمت سهام تا 30 روز پس از آگهی سود سهام تغییر می کند که دال بر این است که بازار سهام نیجریه کارایی قوی ندارد. با این حال این مطالعه تاثیر آگهی هایی که قبل و بعد از تاریخ موثر شناسایی سهامداران مشمول سود را در نظر نگرفت. این پژوهش واکنش بازار سهام به آگهی های سود نقدی سهام بدون رویدادهای شرکتی دیگر مانند سود سهام موقتی، سهام صادره بابت سود، خرد کردن سهام، ادغام ها و خرد شرکت های دیگر در ده روز پیش و پس از آگهی های سود سهام نقدی را بررسی می کند.

3. بازار سهام نیجریه

بورس اوراق بهادار لاگوس (LSE) در سال 1960 به عنوان یک شرکت مسئولیت محدود برای تامین سازوکاری برای بکارگیری پس اندازهای عمومی و خصوصی برای سرمایه گذاری مولد در اقتصاد ثبت گردید. NSE که با عنوان «درگاهی به بازارهای آفریقایی» به خود می بالد، در سال 1977 از توسعه بورس اوراق بهادار لاگوس به وجود امد. تا امروز، NSE به عنوان دومین مرکز مالی در آفریقای زیر صحرای بزرگ خدمات دهی می کند. NSE در مقایسه با بورس های سهام دیگر در جهان نسبتاً کوچک است. برای نمونه تا پایان سال 2012، تنها 194 شرکت در فهرست آن بود. در طول دوره مطالعاتی ما (2012-2008)، سرمایه سازی بازار از شرکت های موجود در فهرست قبل از تجدید قوا در 9.92 تریلیون نایرا در سال 2010، از 13.29 تریلیون نایرا در سال 2007 به 9.56 تریلیون نایرا در سال 2008 کاهش یافت. این کاهش ارزش بازار ناشی از بحران مالی جهانی بود که بازارهای سهام در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد. در سال 2012، سرمایه گذاری در بازار به 14.08 تریلیون نایرا افزایش یافت که نشان می دهد که بازار شروع به احیا پس از تاثیر بحران مالی جهانی می کند. ارزش کل اوراق بهادار معامله شده شرکت های فهرست از 2.38 تریلیون نایرا در سال 2008به 634.8 میلیارد نایرا در سال 2010 کاهش یافت، اما در سال 2012 به 657.8 میلیارد نایرا افزایش یافت.

شاخص اصلی مورد استفاده در بازار سهام نیجریه شاخص کل سهام بورس اوراق بهادار نیجریه (NSE-ASI) است که یک شاخص بازار با وزن سرمایه گذاری (یک شاخص با ارزش وزنی) از همه سهم های معامله شده در NSE است. این شاخص ارزش پایه 100 دارد و تنها سهم های عادی در محاسبه آن لحاظ می شود. این شاخص ارزش نسبی دارد و به طور روزانه محاسبه می شود. NSE برای ارتقای معاملات و سنجش عملکرد در بخش های مختلف بازار سرمایه نیجریه علاوه بر شاخص کل سهام، پنج شاخص بخشی دیگر معرفی کرد. این شاخص ها عبارتند از: شاخص NSE 30، شاخص بانکی NSE، شاخص بیمه NSE، شاخص کالاهای مصرفی NSE و شاخص نفت/گاز NSE. این شاخص ها بر مبنای چند معیار شامل سرمایه گذاری بازار و نقدینگی هستند. در حالی که شاخص NSE 30 عملکرد 30 سهام نقدشونده اصلی نماینده بخش صنعت را دنبال می کند، شاخص بیمه محک قابل بررسی برای به دست آوردن عملکرد شرکت های دارای بیشترین سرمایه گذاری و نقدشوندگی در بخش بیمه ارائه می کند. سه شاخص دیگر بر مبنای روش سرمایه سازی بازار هستند و برای ارائه معیارهای قابل بررسی به ترتیب برای به دست آوردن عملکرد بخش های بانکداری، کالاهای مصرفی و نفت و گاز NSE طراحی می شوند (ایکوکو و اوکوری، 2010).

4. روش [جمع آوری] داده و پژوهش

1.4. انتخاب داده و نمونه

نمونه ها در این پژوهش از شرکت های فهرست شده در بازار اوراق بهادار نیجریه انتخاب شد که سود سهام نقدی را بین اول ژانویه 2008 تا 31 دسامیر 2012 اعلام کردند. شاخص نهایی سهم و قیمت سهام (NSE-ASI) از پایگاه داده مدیریت دارایی های نقدی صنفی و پایگاه داده بازار سرمایه بخش استخراج شد. تاریخ آگهی های سود سهام نقدی، سهام صادره بابت سود، سود سهام موقتی، و درآمدها از پاسگاه داده بازار سرمایه بخشی و کتابخانه NSE به دست آمد.

همه شرکت های فهرست شده که معیارهای زیر را برآورده می کردند، در نمونه لحاظ شدند:

  • سهام در NSE برای حداقل 12 ماه پیش و پس از آگهی های سود سهام نقدی معامله شده باشد.
  • سودهای سهام نقدی و سهام صادره بابت سود در طول دوره رویداد اعلام نشده باشد.
  • داده های قیمت برای دوره شروع شده 130 روز قبل از تاریخ آگهی سود سهام و 10 روز پس از تاریخ آگهی سود سهام موجود باشد.
  • برای جلوگیری از تاثیرات درهم آمیختگی، مشاهدات مربوط به رویدادهای دیگر شرکت (مانند خرید سهام، خرد کردن سهام، حقوق پذیره نویسی و ادغام ها و خرید شرکت ها) در دو روز پیش یا پس از اگهی سود سهام، از نمونه نهایی حذف شد.

معیارهای بالا منجر به یک نمونه نهایی از 252 آگهی سود سهام شد. جدول 1 سهم سود سهام نقدی موجود در نمونه نهایی را به ازای سال و جهت آگهی تغییر سود سهام ارائه می کند. همانطور که جدول نشان می دهدف 109 افزایش سود سهام (43%)، 87 کاهش سود سهام (35%) و 56 مورد بدون تغییر سود سهام (22%) وجود دارد. شواهد این جدول نشان می دهد که بیشتر شرکت های فهرست شده نیجریه­ای در طول دوره مطالعه سود سهام خود را افزایش دادند.

2.4. روش

از روش مطالعه رویداد استاندارد برای بررسی واکنش بازار سهام به آگهی های سود سهام نقدی در نیجریه استفاده کردیم که روش استفاده شده در پژوهش الیحیایی و همکاران (2011) را دنبال می کند.

ما درآمد نامتعارف روزانه، میانگین درآمد نامتعارف روزانه، و درآمد نامتعارف میانگین انباشته را با استفاده از مدل بازار ارزیابی می کنیم (استرانگ، 1992). پارامترهای مدل بازار را از رگرسیون درآمدهای روزانه سهام از 130 تا 11 روز قبل از تاریخ آگهی های سود سهام نقدی (t = -130  تا t = -11) ارزیابی می کنیم. روز t به عنوان تاریخ آگهی سود سهام مشخص می شود که در آن t به صورت رویداد اولین اعلام رسمی سود سهام تعریف می شود که در انتشار رسانه هایی مانند مقالات مالی انتشار یافته ملی یا دیگر پایگاه داده ها قابل شناسایی است (گورگول و همکاران، 2003). دوره رویداد شامل 21 روز است که از 10 روز پیش تا 10 روز پش از تاریخ انتشار آگهی های سود سهام نقدی محاسبه می شود [4].

برای این تحلیل، داده های درآمد روزانه شرکت های نمونه فهرست شده در بازار سهام نیجریه برای شناسایی وجود یا نبود عملکرد درآمد نامتعارف سهام در پنجره رویداد پیش و پس از تاریخ آگهی های سود سهام نقدی استفاده می شود. داده های درآمد روزانه نسبت به داده های هفتگی یا ماهانه ترجیح داده می شوند، چراکه داده های درآمد روزانه امکان تفکیک تاثیر اخبار سود سهام را فراهم می کند که به موجب آن، احتمال آلودگی ناشی از سیگنال های دیگر کاهش می یابد (دیکمن و همکاران، 1984؛ مورس، 1984؛ براون و وارنر، 1985). درآمد روزانه سهام برای هر شرکت در دوره رویداد 21 روزه با استفاده از روش الگوریتمی به شرح زیر محاسبه می شود:

 

که در آن Rjt درآمد روزانه از شرکت j در روز t است، Ln  لگاریتم طبیعی است؛ Pjt قیمت سهام شرکت j در روز t است؛ و Pji-1 قف شرکت j در روز t-1 است؛ حذف سود سهام هنگام ارزیابی درآمدها برای سهام شرکت ها در نمونه تاثیری بر نتایج این مطالعه ندارد؛ چرکه قیمت سهام توسط NSE در تاریخ موثر برای شناسایی سهام داران مشمول سود، به طور خودکار برای سود سهام نقدی نطبیق داده می شود. درآمدهای روزانه بازار سهام (درآمدها در بازار) با استفاده از شاخص NSE-ASI (یک شاخص با ارزش وزنی) ارزیابی می شود.

درآمدهای مورد انتظار برای هرسهم را با استفاده از مدل بازار ارزیابی می کنیم:

 

 که در آن Rjt درآمد واقعی سهم j در روز t است؛ αj, βj به ترتیب محل تقاطع و شیب رابطه خطی میان درآمد سهم j و درآمدهای NSE در روز t هستند؛ Rmt درآمد روی شاخص NSE در روز t است؛ و ej عبارت خطای سهم j در دوره t است و انتظار می رود مقدار آن 0 باشد.

درآمدهای نامتعارف (ARjt) برای سهم j در روز t با تفریق درآمد واقعی در روز t از درآمد مورد انتظار پیش بینی شده از مدل بازار ارزیابی می شود:

 

که در ARjt درآمد نامتعارف روی سهم j در روز t است؛ Rjt درآمد مورد انتظار روی سهم j در روز t (به دست آمده از مدل بازار) است؛ و Rmt درآمد روی مجموع اوراق (portfolio) بازار در روز t است که با شاخص NSE-ASI نشان داده می شود. برای این پژوهش، ضریب های α و β تخمین های حداقل مربعات معمولی از αj و βj ارزیابی شده از یک رگرسیون درآمدهای روزانه سهام در درآمدهای روزانه بازار در یک دوره معاملاتی 120 روزه قبل از تاریخ آگهی های سود سهام هستند (Dt-131 to Dt-11).

میانگین درآمدهای نامتعارف روزانه برای روز t به صورت زیر محاسبه می شود:

 

که در آن ARjt درآمد نامتعارف میانگین وزنی مجموع اوراق برای شرکت های دارای افزایش سود سهام، شرکت های دارای کاهش سود سهام، و برای شرکت های بدون تغییر سود سهام است؛ N تعداد رویدادها در نمونه است. درآمدهای نامتعارف میانگین انباشته در روزهای حدود تاریخ آگهی های سود سهام با جمع کردن AR های میانگین در طول زمان به صورت زیر محاسبه می شود:

که در آن CARjt برای دوره از روز t=K تا روز t—L است.

3.4. آزمون استحکام و حساسیت

یک ویژگی عادی یک بازار نوظهور مانند نیجریه، وجود عدم معامله یا معاملات کم است که پپ به عنوان مشکل معاملات تنک (رقیق، کم تکرار) شناخته می شود. معاملات تنک به وضعیتی اشاره می کند که در ان اغلب اطلاعات شرکت برای همه معامله کنندگان موثق و در دسترس نیست. معاملات کم (نادر) در بازار سهام نیجریه به ریزساختار بازار و ساختار مالکیت متمرکز شرکت ها نسبت داده می شود (کمپبل و اوهوچا، 2011). با استفاده از مدل بازار، یکسویه گرایی های جدی به وجود می آید که در آن ارزیابی های بتا برای سهم هایی محاسبه می شود که به ندرت معامله می شوند (دیمسون، 1979؛ براون و وارنر، 1985). به عبارت دیگر، سهم های به ندرت معامله شده یک ارزیابی بتا دارند که به سمت پایین گرایش دارد. در این مطالعه، تاثیرات معامله اندک بر ارزیابی های بتا با اتفاده از یک تخمین زننده ضریب توده­ای اصلاح می شو که نیازی به این ندارد که یک معامله در هر فاصله درآمدی روی دهد (دیمسون، 1979). علاوه بر این درآمدهای نامتعارف با بکارگیری مدل درآمد تعدیل یافته با بازار به عنوان بررسی استحکام و برای آزمون حساسیت نتایج این مطالعه به ارزیابی بتا نیز محاسبه شده که روش چارست (1978) و الیحایی و همکاران (2011) را دنبال می کرد. با استفاده از مدل درآمد تعدیل یافته با بازار، درآمدهای نامتعارف با تفریق درآمد روزانه بازار از درآمد سهم مشاهده شده در یک دوره زمانی مشخص محاسبه می شود [5].

5. نتایج تجربی

در این پژوهش تاثیر آگهی های سود سهام نقدی بر قیمت سهام را بررسی می کنیم. فرضیه سیگنال دهی را با خرد کردن کل نمونه شرکت های فهرست شده نیجریه که سود سهام نقدی را بدون هیچ آگهی شرکتی دیگر در پنجره رویداد در سه گروه برابر جهت آگهی های تغییر سود سهام (افزایش سود سهام، کاهش سود سهام، و سود سهام بدون تغییر) اعلام کردند، بررسی می کنیم. برای آزمودن فرضیه صفر که واکنش قیمت سهام ناچیز (صفر) نسبت به آگهی های سود سهام را پیش بینی می کند، روش گراهام و همکاران (2003)، آدامز و مانسی (2009) و الیحیایی و همکاران (2011) را دنبال می کنیم و یک آزمون t پارامتری را استفاده می کنیم که در آن آمار t با استفاده از انحراف استاندارد بین بخشی محاسبه می شود.

1.5. واکنش قیمت سهام به آگهی های افزایش سود سهام

جدول 2 درآمدهای نامتعارف میانگین روزانه اطراف تاریخ آگهی های افزایش سود سهام را با استفاده از مدل بازار و درآمد تعدیل یافته با بازار را نمایش می دهد. نشریات پیشنهاد می دهند که پس از یک اگهی افزایش سود سهام افزایش قیمت قابل توجهی وجود دارد. نتایج این پژوهش با این پیشنهاد سازگار است.

نتایج نشان می دهد که در نتیجه آگهی های افزایش سود سهام، قیمت سهام افزایش قابل توجهی دارد. به طور خاص، درآمد نامتعارف میانگین به دست آمده شرکت های دارای افزایش سود سهام در تاریخ آگهی های سود سهام (روز 0) 82% با آمار t برابر 2.13 است. واکنش مثبت قیمت سهام به تاریخ آگهی های سود سهام با این نظریه سازگاری دارد که افزایش سود سهام حامل اطلاعات مثبتی برای بازار است که موجب ترقی قیمت سهام می شود. این یافته با یافته های گزارش شده در ایالات متحده و دیگر بازارهای سهام سازگاری دارد.

در روزهای پیش از آگهی افزایش سود سهام، درآمد نامتعارف میانگین در هر سه وضعیت مثبت است، اما نتیجه قابل توجه آماری مربوط به روز 1- است (68%, AR = 2.22 = آمار t). وجود درآمدهای نامتعارف مثبت قابل توجه در روز 1- نشان دهنده واکنش زودتر بازار به آگهی های سود سهام است که نشان می دهد که نشت اطلاعات در بازار پیش از آگهی های سود سهام نقدی وجود دارد. در طول دوره پس از آگهی، درآمد نامتعارف مثبت قابل توجهی در روز 2+ گزارش می شود که دال بر این است که یک واکنش با تاخیر از سوی بازار وجود دارد، چراکه قیمت سهام به کندی با اطلاعات جدید برآمده از آگهی های سود سهام تطبیق می یابد. نتایج ثبت شده با استفاده از درآمدهای تطابق یافته با بازار مشابه نتایج گزارش شده با استفاده از مدل بازار است.

2.5. عکس العمل قیمت سهام به آگهی های افزایش سود سهام

جدول 3 واکنش قیمت سهام به آگهی های افزایش سود سهام را گزارش می دد. نشریات پیشنهاد می کنند که در دنیای عدم تقارن اطلاعات، یگ آگهی از کاهش سود سهام می تواند حامل پیامی بدبینانه در مورد ارزیابی مدیریت از چشم اندازهای آینده شرکت باشد. فرضیه سیگنال دهی پیش بینی می کند که در واکنش به چنین سیگنالی، بازار سهام عکس العمل منفی خواهد داشت که موج افت قیمت سهام شرکت های دارای کاهش سود سهام می شود. نتایج این پژوهش، این ادعا را در بازار نیجریه تایید می کند.

نتایج نشان می دهد که سرمایه گذارانی که سهم این شرکت ها را نگه می دارند، در طول دوره رویداد، به طور میانگین درآمدهای نامتعارف منفی را تجربه می کنند. به طور خاص، نمونه شرکت های اعلام کننده کاهش سود سهام در روز آگهی سود سهام درآمد نامتعارف منفی قابل توجه 1.91-% را با آمار t برابر 2.56- به دست آوردند. واکنش منفی قیمت سهام برابر این فرضیه است که کاهش سود سهام برای بازار، حامل اطلاعات منفی در مورد چشم اندازهای شرکت است. همچنین نتایج با یافته های مطالعات قبلی سازگار است که پیشناد می کنند واکنش معکوس بازار به کاهش سود سهام مقدار مطلق بزرگتری نسبت به مورد افزایش سود سهام دارد.

در روزهای قبل از آگهی های سود سهام، شرکت های دارای کاهش سود سهام درآمد نامتعارف منفی قابل توجه 0.07-% (2.29- = آمار t) در روز 1- به دست آوردند. باز هم این نتایج نشان می دهد که بازار قبل از آگهی های سود سهام نقدی واکنش می دهد. به طور مشابه سرمایه گذاران در روزهای 1+ و 2+ درآمدهاس نامتعارف منفی قابل توجه به ترتیب 0.81-% و 0.75-% (آمار t به ترتیب 1.72- و 1.93-) را تجربه می کنند. وجود درآمدهای نامتعارف منفی قابل توجه در دوره پس از آگهی نشان می دهد که مدتی طول می کشد تا بازار به طور کامل اخبار موجود در آگهی های سود سهام را در قیمت سهام حس کند. این نتایج با نتایج گزارش شده در مطالعات قبلی مغایرت دارد، نتایجی که نشان می داد بازارها به سرعت و به طور موثر به اخبار موجود در آگهی های سود سهام شرکت واکنش می دهند. نتایج مدل درآمد تعدیل یافته با بازار مشابه نتایج گزارش شده با استفاده از مدل بازار است.

3.5. واکنش قیمت سهام به عدم تغییر در آگهی های سود سهام

جدول 4 واکنش قیمت سهام به تغییر در آگهی سود سهام را نشان می دهد. نشریات پیشنهاد می کنند که آگهی بدون تغییر در سود سهام اخبار بیشتری برای بازار ندارد و به همین ترتیب هیچ درآمد نامتعارف در روز آگهی سود سهام به دست نخواهد آمد. به عبارت دیگر، تنها درآمدهای عادی در روز آگهی سود سهام انتظار می رود، چراکه اطلاعات جدیدی برای بازار افشا نمی شود. نتایج این پژوهش این پیشنهاد نشریات را تایید می کند.

نتایح نشان می دهد که واکنش های بازار در 5 روز پیش از آگهی های سود سهام ناچیز است. همچنین نتایج برای 5 روز پس از آگهی سود سهام یکسان است. این نتایج نشان می دهد که وقتی سطح پرداخت سود سهام تغییری نمی کند، سود سهام هیچ اطلاعاتی به بازار نمی رساند. اگرچه سرمایه گذارانی که سهام این شرکت ها را دارند درآمد نامتعارف میانگین 0.27% (0.46 = آمار t) در روز آگهی سود سهام (روز صفر) به دست می آورند، این آمار در هر سطح قراردادی قابل توجه نیست. وجود درآمد نامتعارف میانگین ناچیز به لحاظ آماری در روز آگهی سود سهام تایید کننده این فرضیه است که سود سهام ثابت تنها با درآمدهای عادی سهام همراه است. این یافته نتایج مطالعات قبلی در این حوزه را تایید می کند. با این حال علامت مثبت در روز آگهی سود سهام با نتایج گزارش شده در عمان توسط الیحیایی و همکاران (2011) مغایرت دارد، اما با نتایج ثبت شده در ایالات متحده توسط باجاج و ویژ (1990) همراستاست. مشابه مدل بازار، واکنش بازار ناچیزی به عدم تغییر در سود سهام با استفاده از مدل درآمد تعدیل یافته با بازار وجود دارد.

4.5. درآمدهای نامتعارف انباشته

همچنین درآمدهای نامتعارف میانگین انباشته (CAR) را برای فواصل مختلف محاسبه می کنیم. فرضیه صفر که باید آزمایش شود چنین است که درآمدهای نامتعارف میانگین انباشته برابر صفر خواهد بود. آمار آزمون نسبت درآمد نامتعارف میانگین انباشته به خطای استاندارد آن است. جدول 5 درآمدهای نامتعارف انباشته را گزارش می دهد.

با نگاه به اثر ثروت در اطراف آگهی های سود سهام نقدی، نتایج نشان می دهد که به نظر می رسد بازار افزایش سود سهام را به عنوان اخبار خوب در نظر می گیرد. پنجره رویداد دو روزه (0، 1-) نشان دهنده اثر ثروت مثبت قابل توجه در اطراف افزایش در آگهی های سود سهام نقدی است. برای کل پنجره رویداد (5-، 5+)، CAR ها مثبت و قابل توجه هستند. برای پنجره رویدادی که قبل از تاریخ آگهی است (1-، 5-) CAR ها مثبت، اما به لحاظ آماری ناچیز هستند. از سوی دیگر پنجره رویداد پس از آگهی های سود سهام (5+، 1+) نشان می دهد که CAR ها مثبت و قابل توجه هستند. تفریق ها با استفاده از CAR ها از مدل درآمد تعدیل یافته با بازار با نتایح مدل بازار سازگاری دارد.

برای نمونه در مورد شرکت هایی که سود سهام را کاهش می دهند، پنجره رویداد دو روزه (0، 1-) نشان دهنده واکنش منقی قابل توجه به کاهش سود سهام است. برای کل پنجره رویداد (5+، 5-)، CAR ها منفی و به لحاظ آماری قابل توجه هستند. CAR در پنجره های رویداد زیر نیز منفی و قابل توجه هستند: (5+، 1+)، (1+، 1-) و (1+، 0). این یافته ها با این فرضیه سازگار هستند که کاهش سود سهام حامل اطلاعات منفی برای بازار است که موجب افت قیمت سهام می شود. چه از مدل بازار یا مدل درآمد تعدیل یافته با بازار استفاده کنیم، نتایج مشابه است.

نتایج نشان می دهد که برای شرکت هایی سطح پرداخت سود سهام خود را تغییر نمی دهند، CAR ها در همه پنجره های رویداد بررسی شده با استفاده از مدل بازار و درآمد تعدیل یافته با بازار ناچیز است. این یافته تایید کننده این نظر است که آگهی های بدون تعییر در سود سهام حامل هیچ اطلاعاتی برای بازار نیستند که موجب واکنش ناچیز بازار می شود.

5.5. تاثیر بر همکنشی میان سود سهام و سیگنال های درآمد

همچنین اطلاعات درآمد افشا شده توسط شرکت ها را در نمونه خود لحاظ می کنیم. سود سهام نقدی در نیجریه همزمان با درآمدها در انتهای سال مالی برای شرکت های فهرست شده در بورس اوراق بهادار اعلام می شود. در نتیجه رخداد احتمالی درآمدهای نامتعارف قابل توجه را می توان به هر دو آگهی نسبت داد. برای رهایی از اهمیت جزء سود سهام سیگنال مشترک، روش آمیهود و مورگیا (1997) و الیحیایی و همکاران (2011) را دنبال می کنیم و درآمدهای نامتعارف آگهی را در برابر تغییر در سود سهام (ΔDIV) و در درآمدها (ΔEPS) نسبت به قیمت سهام (P) را رگرسیون می گیریم. جدول 6 نتایج این رگرسیون را ارائه می کند.

این نتایج نشان می دهد که تاثیر متقابل قابل توجهی میان سود سهام و سیگنال درآمد وجود دارد که پیشنهاد می کند که سود سهام و درآمدها به طور مشترک درآمد نامتعارف در روز آگهی سود سهام را توضیح می دهند. R2 تعدیل شده مدل 12% و آمار t در سطح 1% قابل توجه است [6]. تفاوت قابل توجهی میان ضریب های واکنش افزایش و کاهش سود سهام وجود نداشت. همانطور که آمیهود و مورگیا (1997) و الیحیایی و همکاران (2011) بیان کردند، تغییر در سود سهام موجب واکنش مثبت قابل توجه در قیمت سهام می شود، ورای (بیش از) تاثیر اطلاعات موجود در تغییر درآمدها. باید گفت که این آزمایش به درآمد نامتعارف در روز آگهی سود سهام مربوط می شود. ما بازده آگهی درآمدها را ارزیابی نمی کنیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی