سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

در این وبلاگ، جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به رشته مدیریت و حسابداری قرار داده خواهد شد

نمونه ترجمه تخصصی ERP

پنجشنبه, ۲ آذر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۶ ب.ظ

4. روش تحقیق

4.1. گردآوری داده­ها و نمونه تحقیق

تحقیق حاضر یک تحقیق کمّی در مورد شرکت­هایی است که ERP را پیاده کرده­اند و به BMI پرداخته­اند. با تمرکز بر یک ابزار فناوری که معمولاً ERP خوانده می­شود از مبنای زمینه­ای پتانسیل اجتناب شده است (هارتلاین و جونز، 1996). یکی از دلایل اصلی برای انتخاب ERP به جای ابزارهای فناوری دیگر این است که این ابزار یک روش نرم­افزاری است که کل سازمان را پوشش می­دهد و به شرکت­ها در انجام مناسب کارهایشان کمک می­کند (اویزیمونگو و رایموند، 2012). بنابراین انتخاب یک سیستم ERP امکان کنترل طرح تحقیق و اجتناب از خطای مرتبط با محصول را که ممکن است تهدیدی برای اعتبار نتایج باشد، فراهم می­کند.  نمونه­ای از سازمان­های برگزیده از صنایع مختلف (به جای تمرکز بر فقط یک صنعت) با تجربه پیاده­سازی سیستم ERP اتخاذ شده است.

روش تحقیق حاضر بر اساس روشی ترکیبی است که امکان استفاده از چند دیدگاه را برای تایید نتایج فراهم می­کند (تدیل و همکارانش و تشکری، 2009). سیلورمن (2010) می­گوید این روش تحقیق امکان سنجش داده­ها در ارتباط به هم را فراهم می­کند. روش ترکیبی تیم تحقیق را قادر ساخت تا دیدگاه­های متفاوت را در مراحل مختلف این تحقیق مقایسه کنند. بنابراین استفاده از این روش موجب شد شناخت بهتری از چگونگی تاثیر عوامل (پیچیدگی فناوری و درک از سودمندی فناوری) بر پیاده­سازی ERP، تاثیر بر پیچیدگی سازمانی و نتیجه BMI (یعنی هزینه و درآمد) بدست آید.

گردآوری داده­ها در سه مرحله مرتبط به هم انجام گرفته است، یعنی قبل از تحقیق (مرحله مقدماتی)، در طول تحقیق و در دوره مطالعه تکمیلی.

4.1.1. مرحله مقدماتی

این تحقیق با انجام یک سری مصاحبه­های نیمه ساختاری و عمیق با چهار شرکت آغاز شد. مدیر عامل (CEO) و مدیر فناوری اطلاعات (ITM) برای مصاحبه انتخاب شدند. دلایل اصلی انتخاب آنها عبارتند از: (1) مدیرعامل تصمیم­گیرنده نهایی در BMI و روش نرم­افزاری ERP است؛ (2) ITM در رأس امور نرم­افزار ERP قرار دارد (پیاده­سازی، آموزش و نگهداری)، اطلاعات کامل و دقیق را در اختیار دارد و حمایت فنی از کل سازمان دارد. مهم­تر اینکه، شرکت­های برگزیده در مرحله اولیه یا پیش تحقیق امکان دسترسی کامل و دون مانع تیم تحقیق را به محصولات ومشاهدات تجاری شرکت به منظور ایجاد مدل تحقیق مطابق با شرکت­های مورد مطالعه به شیوه­ای عملی فراهم کرد.

تیم تحقیق از پاسخ­دهندگان شرکت­های مورد مطالعه درخواست کردند که صادقانه پاسخ دهند و بر مهم­ترین مسائل سازمان در رابطه با پیچیدگی کسب و کارشان، فرآیند پیاده­سازی ERP، تغییرات و نوآوری­ها در مدل­های کسب­ و کارشان و داده­های مربوط به هزینه­ها و درآمدهای شرکت تاکید کنند. تیم تحقیق قول داد که همه اطلاعات گردآوری شده و مشاهدات کاملاً محرمانه باقی خواهد ماند.

تیم تحقیق در طول هر مصاحبه یادداشت­برداری کرد و برخی از آنها را ضبط کرد تا با اطلاعاتی که بعداً گردآوری می­شود، مقایسه شود. برای مثال، به طوریکه در بخش نتایج گزارش شده است، CEO2 تاکید می­کند که ". . . گرچه ممکن است کار با یک نوآوری پیچیده در آغاز دشوار باشد، چنین نوآوری پس از اجرا می­تواند مزیت رقابتی فراهم کند زیرا حفظ آن دشوار خواهد بود . . ." هدف اصلی این مرحله ایجاد پایه­هایی قوی برای تحقیق بود (دوبویس و گادی، 2014).

4.1.2. مرحله اصلی تحقیق

شرکت­های که برای شرکت در این تحقیق انتخاب شدند یک وجه مشترک داشتند، یعنی سیستم ERP را پیاده کردند. پس از مرحله پیش از تحقیق، نتیجه BMI، پیچیدگی سازمانی و فرآیند پیاده­سازی ERP، حوزه­های اصلی مورد نظر در پرسشنامه بودند. تیم تحقیق به مدیران مورد نظر ایمیل ارسال کرد. از پاسخ­دهندگان درخواست شد به منظور دسترسی به نظرخواهی به صورت آنلاین و پر کردن پرسشنامه، یک هایپرلینک باز کنند.

توضیحات در ایمیل به روشنی بیانگر این بود که نتایج نظرخواهی فقط به منظور تحقیق مورد استفاده قرار می­گیرد و بینام ماندن هر یک از شرکت کنندگان تضمین می­شود (کارزیکو، ماریادوس و موری، 2010). مجموع تعداد پرسشنامه­هایی که بازگردانده شد، 132 مورد بود و از بین آنها 28 مورد به دلیل بیان عدم استفاده از ابزار ERP حذف شد. بنابراین نمونه نهایی شامل 104 پرسشنامه کامل بود.

4.1.3. مرحله تکمیلی

داده­های حاصل از نظرخواهی آنلاین با یک سری مصاحبه عمیق در دوره تکمیلی با سه شرکت مقایسه شد (یعنی با سه مدیر عامل و سه ITM)، که در نمونه اولیه تحقیق در مرحله مقدماتی (یعنی چهار مدیر عامل و چهار ITM) شامل نشده بودند. هدف از اینکار اعتبارسنجی اطلاعات حاصل بود. سپس بر اساس مشاهدات فعلی کسب و کار، محصولات شرکت و مصاحبه­های عمیق، نتایج حاصل از تحقیق اصلی اعتبارسنجی شد.

4.1.4. مشخصات پاسخ­دهندگان

تیم تحقیق با مدیر عامل و ITM چهار شرکت در مرحله مقدماتی مصاحبه کرد. دامنه سنی مدیر عامل­ها بین 45 و 60 سال بود و همه آنها مرد بود. مدیر عامل­ها دید جامعی از شرکت خود ارائه کردند و به تیم تحقیق اجازه دسترسی به مصنوعات مهم شرکت و مشاهده جریانات درونی سازمان را دادند.

اطلاعات حاصل از ITMها نیز بسیار مرتبط و با ارزش بود زیرا شرکت­های مورد مطالعه در عصر فناوری در بازار و در درون جامعه باهم رقابت می­کنند. ITMهایی که مورد مصاحبه قرار گرفتند علاوه بر اینکه در رأس فرآیند پیاده­سازی ERP قرار داشتند، به کل بانک اطلاعاتی شرکت نیز دسترسی داشتند. همه ITMها مرد بودند و رده سنی آنها بین 40 و 50 سال بود. تعداد جلسات با هر مدیر از قبل تعیین نشده بود (لیو و پن، و رالسکو، 2015)، بلکه تیم تحقیق تا بدست آوردن اطلاعات لازم برای این تحقیق به برگزاری جلسات ادامه دادند. طول مدت هر مصاحبه، رسمی و غیررسمی، به طور میانگین یک ساعت بود. هر مصاحبه ساختاری بر اساس پرسش­های کلی دارای ساختاری استاندارد داشت تا اطلاعات مربوطه و کافی از افراد مورد مصاحبه بدست آید.

4.2. سنجش­ها

در این تحقیق از مقیاس­هایی استفاده شد که در تحقیقات قبلی بکار رفته­اند. از شرکت­کنندگان خواسته شد میزان موافقت خود را بر اساس مقیاس هفت نکته­ای بیان کنند که از 1 (کاملا موافقم) تا 7 (کاملا مخالفم) بود. آیتم­های بکار رفته در مدل تحقیق در جدول 1 آمده است.

ساختار پیچیدگی فناوری از روی تامسون و همکارانش (1991)  و ساختار درک از سودمندی فناوری از روی دیویس (1989) تعدیل شد. از چندین منبع در رابطه با ساخت BMI استفاده کردیم (یعنی پیچیدگی سازمانی، هزینه­ها و درآمدهای مرتبط با نوآوری). برای سنجش پیچیدگی، آیتم­های کریستنسون و رینور (2003) و زات و آمیت (2007) را تعدیل کردیم. از سوی دیگر، آیتم­های مربوط به هزینه­های نوآوری از روی کار جانسون و همکارانش (2008) تعدیل شد. در نهایت، آیتم­های مربوط به درآمد حاصل از نوآوری از روی لیندگارد و همکارانش (2009) تعدیل شد. همه این سنجش­ها از طریق چندین مصاحبه عمیق با مدیران مربوطه تست و اعتبارسنجی شد.

سه شرکت که در نمونه اولیه شامل شده بود، موافقت کردند که اطلاعات داخلی خود را در اختیار تیم تحقیق قرار دهند. تیم تحقیق به تعداد زیادی از گزارش­ها و اسناد داخلی آنها نظیر پیشنهاد ERP از روی عرضه­کنندگان، دستورالعمل­های فنی و عملیاتی، گزارش­های مالی و پیشنهادات فروش از سوی شرکت­ها، دسترسی پیدا کردند.

تیم تحقیق علاوه بر مطالعه مصنوعات شرکت، مشاهدات مستقیم فراتر از اسناد نیز داشت تا تناسب بین پاسخ­دهندگان انتخاب شده و پرسشنامه را ارزیابی کند (یین، 2009). بر این اساس، این شرکت­ها به یکی از اعضای تیم تحقیق اجازه دادند تا کارهای معمول شرکت را مورد مشاهده قرار دهد. بنابراین منبع باارزشی از اطلاعات برای برنامه­ریزی و ایجاد مدل تحقیق فراهم شد. تمرکز اصلی این بخش از تحقیق این بود که با حفظ ابژکتیو و بی­طرفی، چگونگی عملکرد شرکت را مشاهده کنند. تیم تحقیق در جلسات متعدد داخلی (مثل جلسات غیررسمی زمان ناهار، جلسات سهامداران، جلسات تبادل نظر با همکارانش، جلسات راه­اندازی پروژه، جلسات روزانه و جلسات هیئت مدیره) در درون شرکت­های مورد مشاهده شرکت کردند. این جلسات حضوری به تیم تحقیق کمک کرد تا ارتباط مناسبی بین طرح­های نظری در دوره برنامه­ریزی اولیه تحقیق و مسائل عملی که در جلسات شرکت بروز کرد، برقرار کنند. بر این اساس هرگاه لازم و مناسب بود،  تیم تحقیق در جلسات داخلی سازمان شرکت کرد (زیموند، بابین، کار و گریفین، 2012).

نتایج با استفاده از این اطلاعات اعتبارسنجی شد. با انجام این مرحله تکمیلی پس از مرحله اصلی تحقیق، خطا در تفسیر نتایج به حداقل می­رسد. مرحله تکمیلی شامل مصاحبه با سه سازمان دیگر بود.

روش تحقیق در مرحله تکمیلی همانند روش مقدماتی بود. سپس با CEOها و ITMهای این شرکت­ها  مصاحبه شد. این شرکت­ها بر اساس ارتباط­شان با این تحقیق همانند چهار شرکت مرحله مقدماتی انتخاب شدند. هدف از این جلسات اعتبارسنجی نتایج حاصل از نظرخواهی در مرحله اصلی تحقیق بود.

 

 

جدول 1. آیتم­های پرسشنامه و منابع آنها.

برنامه­­ریزی منبع شرکت

 

منبع

آیتم

پیچیدگی فناوری (تامسون و همکارانش، 1991، ص. 132)

1)

2)

3)

با استفاده از سیستم ERP در کار من:

... درک آنچه که اتفاق می­افتد، دشوار است

...به زمان زیادی برای انجام عملیات مکانیکی نیاز دارد

...یادگیری استفاده از آن زمان زیادی می­برد

درک از سودمندی فناوری (دیویس، 1989،ص. 324)

1)

2)

3)

استفاده از سیستم ERP در کار من

... موجب افزایش بهره­وری می­شود

... موجب افزایش کارآیی من می­شود

... بسیار مفید است

نوآوری مدل کسب و کار

پیچیدگی سازمانی (زات و آمیت، 2007؛ ص. 196)

1)

2)

3)

در طول سال اخیر، سازمان شما تغییراتی در مدل کسب و کار انجام داده است که:

... قبلاً رقبایش پیاده نکرده­اند.

...  شیوه تعامل با مشتری را تغییر می­دهد.

... شیوه سازماندهی روابط با مشتری را تغییر می­دهد.

هزینه نوآوری (لینگارد و همکارانش، 2009، ص. 2)

1)

2)

در طول سال اخیر، سازمان شما تغییراتی در مدل کسب و کار انجام داده است که:

راه­های جدیدی برای کاهش هزینه­های ثابت فراهم کرده است

راه­های جدیدی برای کاهش هزینه­های متغیر فراهم کرده است.

درآمد حاصل از نوآوری (جانسون و همکارانش، 2008؛ ص. 67)

1)

2)

در طول سال اخیر، سازمان شما تغییراتی در مدل کسب و کار انجام داده است که:

 

... راه­های جدیدی برای سودآوری فراهم کرده است

... مکانیسم­های قیمت­گذاری جدیدی ایجاد کرده  است.

 

می­دانیم که ممکن است در مرحله اصلی تحقیق (یعنی نظرخواهی آنلاین)  خطای متداول در روش تحقیق وجود داشته باشد. بنابراین چندین توصیه تحقیقات مربوطه را برای تشخیص خطا استفاده کردیم. به عنوان گام اول، از آزمون تک عاملی هارمن[1] و روش تطبیقی پیشنهادی پودساکوف و ارگان، 1996 استفاده کردیم. به عنوان گام دوم، از تست دقیق­تری مثل فاکتور نهفته مشترک[2] از روی پودساکوف، مک کنزی، پولساکوف و لی، 2003، استفاده شد. هیچ یک از این تست­ها خطایی در روش مرحله اصلی تحقیق نشان نداد.

 

4.3. قابلیت اطمینان و روایی افتراقی

پس از ارزیابی خطا، تحلیل عامل تاییدی (CFA) سنجش چند آیتمی را انجام دادیم. از آنجا که از چندین سنجش استفاده کردیم، ویژگی­های سایکومتری سنجش چند آیتمی را بر اساس توصیه­های تحقیقات قبلی ارزیابی کردیم. روایی (اعتبار) همگرا تایید شد، زیرا همه آیتم­ها معنی­دار بودند و مقدار t آنها بالاتر از نقطه نهایی توصیه شده بود. مقیاس­های مربوط به قابلیت اطمینان (باگوزی و یی، 1988)، و میانگین واریانس (فورنل و لارکر، 1981) نیز شامل شد (رجوع کنید به جدول 2) و به ترتیب از مقادیر توصیه شده -60 و 0.50 فراتر بود.

مباحثی نیز درباره تست دقیق­تر  به منظور تحلیل روایی افتراقی در بین سنجش­های چند آیتمی مطرح است. گرچه تکنیک­های سنتی جذر میانگین مربعات با همبستگی­ها (فارنل و لارکر، 1981) و بازه اطمینان (اندرسون و گربینگ، 1988) هنوز هم در بیشتر تحقیقات توصیه می­شوند، ابزارهای پیشرفته­تری برای ارزیابی مسائل پتانسیل مرتبط با سنجش­ها وجود دارد. هنسلر، رینگل، و سارستدت (2015) و ورهی، باردی، کالانتون، و رامیرز (2016) تجزیه و تحلیل عمقیقی روی تکنیک­های بکار رفته در ارزیابی روایی افتراقی انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که آزمون روایی واگرا (HTMT)  روش تحلیل بسیار مفیدی است. بر این اساس، نتایجی را بدست آوردیم که با توصیه­ها مطابقت داشتند، زیرا همه نسبت­ها زیر نقطه تنهایی 0.90 بود که در تحقیقات مربوطه گزارش شده است.

براساس این شواهد می­توان تایید کرد که سنجش چند آیتمی بکار رفته در تحقیق حاضر فاقد هرگونه مسئله همگرایی یا روایی افتراقی است. خلاصه­ای از قابلیت اطمینان (پایایی) همه سنجش­های چند آیتمی در جدول 3 آمده است.

5. نتایج و بحث و بررسی آنها

5.1. تحقیق مقدماتی

تحقیق مقدماتی به ایجاد مدل تحقیق که در شکل 1 آمده است، کمک کرد. بر این اساس همه شرکت­های مورد مصاحبه در مورد پیچیدگی سازماندهی آن موافقت کردند.هم­چنین همه آنها معتقدند باید از ابزارهای مناسبی برای پرداختن به این پیچیدگی سازمانی استفاده کرد. آنها از نرم­افزار ERP راضی بودند زیرا اطلاعات کلیدی لازم برای رویارویی با چالش­هایی را که پرسنل ارشد سازمان در بازار و جامعه مواجه می­شوند، فراهم می­کند.

بر این اساس، مدیر عامل شرکت 1 می­گوید ". . . ما یک شرکت معمولی نیستیم، فعالیت  اصلی ما انجام چند پروژه بزرگ است ... ... چالش و پیچیدگی اصلی در تلاش برای حفظ تعادل بین هزینه­ها و درآمد حاصل از منابع است . . ." ITM شرکت 1 نیز توصیه کرد که: . . . ما به سیستم کاملی نیاز داریم که بتواند همه جریان­های اطلاعاتی سازمان را خودکار سازد و گزارش­های لازم را فراهم کند . . . با این حال کار بران ما به طور 100% از این سیستم استفاده نمی­کنند . . .  . . . بر اساس نظر کار بران، یکی از دلایل عدم استفاده از سیستم، نیاز به یادگیری کاربرد آن است ... ".

ITM شرکت 3 توصیه می­کند که: ... در مورد ما مسئله اصلی این است که ERP واقعاً کامل است، اما با جریان­ها و کارهای سازمان کاملاً هماهنگ نیست ... ". مدیرعامل شرکت 4 نیز می­گوید: "... تغییرات خیلی زیاد بازار منجر به دوره­ای از سازماندهی مجدد داخلی شده است که اجتناب­ناپذیر است و شامل تغییرات در سیستم ERP ... ... قبل از فکر کردن درباره نوآوری، باید از موقعیت آن نسبت به ما آگاهی داشته باشم ...." . در نتیجه تحقیق مقدماتی یک سری مسائل را روشن کرد، مانند برخی چالش­ها و مسائل پیچیدگی که توانایی شرکت برای نوآوری یا فراهم کردن فرصت­های نوآوری را محدود می­سازد.

5.2. تحقیق اصلی

پس از بررسی هماهنگی مدل سنجش و قابلیت اطمینان سنجش­های چند آیتمی، مدل ساختاری را با مسیرهای فرضی از روی مدل تئوری خود فرضیه­سازی کردیم. دو متغیر کنترل را در آزمون خود شامل کردیم: (الف) تعداد کارکنان، (ب) حجم فروش. شکل 2 نشان می­دهد که شاخص­های کلی هماهنگی درون سطوح توضیه شده قرار دارند. هماهنگی کلی نشان می­دهند که تناسب کافی در مورد هر یک از شاخص­های مورد نظر وجود دارد (2(69)=101.925 CFI=0.95 NNFI=0.94 RMSEA=0.06). بنابراین نتایج همه فرضیه­ها را تایید کرد به جز H3 که معنی­دار نبود.

5.2.1. مدل­های آلترناتیو (جایگزین)

تایید می­کنیم که مدل ما باید با مدل­های رقیب دیگر تایید شود مثل مدل پیشنهادی اندرسون و گربینگ (1988). در مورد کار ما، جندین مدل جایگزین را در رابطه با تاثیرات هم­کنشی یا متقابل، تاثیرات خطی و آزمون­های نسبی/کامل آزمایش کردیم.

تاثیر هم­کنشی ممکن است ناشی از افزایش تعداد خطوط تولید در داخل شرکت باشد. بنابراین با افزایش تعداد خط تولید، پرداختن به پیچیدگی فناوری ناشی از ERP نیز دشوار می­شود و در نتیجه تاثیر منفی بر پیچیدگی سازمانی نیز افزایش می­یابد (نگای و همکارانش، 2008). همین­طور، زیاد بودن تعداد خط تولید بر رابطه بین پیچیدگی سازمانی و نوآوری هزینه تاثیر منفی می­گذارد. در نتیجه شرکت مجبور می­شود به  پیچیدگی سازمان و مشکل مدیریت چندین خط تولید بپردازد که در نتیجه موجب کاهش تاثیر بر هزینه نوآوری خواهد شد. برای مثال، اگر شرکت روشی برای دسته­بندی محصولات داشته باشد، پیچیدگی ناشی از این دسته­بندی باید ارزیابی شود تا عملکرد سازمان را تحت تاثیر قرار ندهد (سیمونین و روث، 1995). تاثیرات هم­کنشی با استفاده از روش با استفاده از روش پینگ جی آر (1995) مدل­سازی شد. این روش در چندین مرحله انجام گرفت. ابتدا نمرات خام باید تبدیل شود. این روش بسیاری از روابط ریاضی بین متغیرها را نیز ساده می­کند و تاثیرات چندین محدودیتی را که مدل SEM ایجاد می­کند، رفع می­کند. در مجموع، این روش ببه محققان کمک می­کند ساختار نهفته تاثیر هم­کنشی را به مدل اضافه کنند. بر این اساس روش پینگ برای برآورد هم­کنشی­ها و تاثیرات متقابلی که عنوان شد، بکار رفت. جالب اینکه سطح اهمیت شرایط هم­کنشی وجود چنین هم­کنشی­هایی را تایید نکرد.  

احتمال وجود تاثیرات غیرخطی نیز وجود دارد. بویژه روابط بین پیچیدگی سازمانی  و هزینه نوآوری و رابطه بین پیچیدگی سازمانی و درآمد حاصل از نوآوری نیز مطرح است.  برخی محققان نظیر میدیکو و زیرگر (1984) یا گلدنبرگ، لمان، و مازورسکی (2001) نشان دادند که ممکن است این پیچیدگی کاملاً خطی نباشد. بلکه با افزایش سطح  پیچیدگی، هزینه نوآوری کاهش می­یابد. بحث مشابهی از سوی لوکاس و منون (2004) نیز مطرح شده است. بنابراین ممکن است سطح بالای پیچیدگی سازمانی منجر به کند شدن نتایج بازار و هزینه کیفیت شود. برعکس، محققان دیگری نظیر کلین­اسمیت و کوپر (1991) یا استنکامپ و گیلنز (2003) انواع مختلف تاثیر غیرخطی را ارائه می­دهند. در این مورد، با افزایش سطح پیچیدگی، درآمد حاصل از نوآوری با نسبت بیشتری افزایش می­یابد. بر اساس این مباحث، ما در مدل خود عبارت مربع را شامل کردیم. جالب اینکه رابطه بین پیچیدگی سازمانی و هزینه نوآوری تایید شد. یعنی اگر پیچیدگی سازمانی خیلی افزایش یابد، تاثیر مثبت بر هزینه نوآوری کاهش می­یابد. برعکس، رابطه بین پیچیدگی سازمانی و درآمد نوآوری تایید نشد. شکل 3 خلاصه­ای از یافته­های ما در مورد تاثیرات غیرخطی را نشان می­دهد.

ما نقش تعدیل کنندگی کامل پیچیدگی سازمانی بین ERP و BMI را پیشنهاد کردیم.  شواهدی از تاثیر مستقیم  پیچیدگی فناوری و درک از سودمندی فناوری بر دو نتیجه اصلی هزینه نوآوری و درآمد نوآوری وجود دارد. برای مثال، جانسون و باراژ (2005) و رومان و رادرگوز (2015) بررسی کردند که فناوری چگونه می­تواند عملکرد و کارآیی سازمان­ها را بهبود دهد. بر اساس توصیه­های بارون و کنی (1986)، این نوع نقش تعدیل کنندگی باید تست شود. لاکوبیوسی، سالدانا، و دنگ (2007) شواهدی مبنی بر عملکرد بهتر مدل­سازی معادله ساختاری در مقایسه با رگراسیون در ای نوع تست ارائه کردند.  ما بر اساس این توصیه­ها نتایجی ار که نقش­تعدیل­کنندگی پیچیدگی سازمانی را تایید می­کردند، بررسی کردیم.

پس از تایید این تاثیر تعدیل، تاثیرات غیرمستقیم و مجموع تاثیرات مفاهیم اصلی در این تحقیق را بررسی کردیم. نتایج حاصل درون­بینی­هایی را در این تحقیق فراهم کرد. بنابراین پیچیدگی فناوری ERP تاثیر غیرمستقیم -0.70 (1.70) بر هزینه­های نوآوری، و تاثیر غیرمستقیم بر درآمد نوآوری -0.16 (2.11) دارد. همین­طور ، پیچیدگی سازمانی تاثیر غیرمستقیم بر درآمد نوآوری داشت 0.13 (1.88). بعلاوه تاثیر کل در روابط مدل تحقیق را محاسبه کردیم، که تاثیر کل در مسیرهای مورد نظر را تایید می­کند.

تجزیه و تحلیل کامل نتایج غیرمستقیم و کلی را می­توان در جدول 4 دید.

5.3. مطالعه تکمیلی

مطالعه تکمیلی نتایج حاصل از مرحله مقدماتی و اصلی تحقیق را در رابطه با مدل تحقیق تایید می­کند. رفتار درست با پیچیدگی سازمانی می­تواند در کاهش هزینه، افزایش درآمد، یا هر دو به شرکت­ها کمک کند. برای مثال، مدیر عامل شرکت 1 توصیه می­کند: "... روشن است که وقتی مدل مبنا یا ساده کسب و کار داردی، هر بخش از آن ضروری است . . .  . . . نمی­توانید چیزی را کم کنید، بنابراین نمی­توانید هزینه را کاهش دهید ... به عبارت دیگر، فرصت­های کمتری برای تلفیق عناصر دارید تا چیز جدیدی ایجاد کنید ..." . مدیرعامل شرکت 3 توصیه می­کند: "... مسئله پیجیدگی فی­نفسه نیست . . روشن است که با چالش­های و فرصت­هایی همراه است ... ... مسئله این است که اگر نتوانید بهترین دستاورد را از این پیچیدگی داشته باشید ... "

ERP می­تواند به با استفاده درست از اطلاعات موجود به رفتار مناسب در برابر پیچیدگی کمک کند. با این حال اگر کاری که برای ERP نیاز است به درستی انجام نگیرد و کاربران با مشکل مواجه شوند و استفاده از ERP مفید شناخته نشود، در اینصورت ERP نمی­تواند از توانمندی­های خود بهره ببرد و به رفع پیچیدگی در حدی رضایت­بخش کمک کند. بعلاوه، ممکن است حتی ERP پیچیدگی منفی بیشتری به سازمان اضافه کند که به فرصتی برای شرکت تبدیل نمی­شود.

در بخش­های بعدی دلالت­های تحقیق و مدیریتی را براساس نتایج حاصل ارائه می­دهیم.

6. دلالت­های آکادمیک

این تحقیق چند دلالت آکادمیک دارد. در راستای چارچوب نظری که قبلاً گزارش شده است و در توجیه فرضیه­ها، نتایج حاصل از تحقیق مقدماتی اطلاعاتی برای تصمیم­گیری در مورد رابطه و اهمیت استفاده از متغیرهای احتمالی و رابطه آنها با همدیگر برای تیم تحقیق فراهم کرد تا مدل تحقیق را که در شکل 1 نشان داده شده است، ایجاد کند. برای مثال، تحقیق مقدماتی نشان داد که تمایز بین پیچیدگی ERP از نظر فناوری و پیچیدگی سازمانی به عنوان هم­کنشی بین ERP و BMI حائز اهمیت است زیرا ممکن است در جهتی مخالف با اهداف شرکت حرکت کنند. هم­چنین نشان داده شد که نه تنها یک راه برای کاهش هزینه­ها به منظور افزایش درآمد وجود دارد، بلکه شرکت­ها می­توانند درآمد خود را افزایش دهند که منجر به کاهش می­شود.

نتایجی که بر اساس مدل تحقیق گزارش شد، نشان می­دهد که ساختار پیچیدگی سازمانی به طور کامل تاثیر بین ساختارهای مرتبط با ERP (یعنی عناصر تشکیل دهنده) و BMI (یعنی نتایج و پیامدها) را تعدیل می­کند. در نتیجه عناصر تشکیل دهنده پیچیدگی سازمانی و درک از سودمندی فناوری از طریق هزینه­ها و درآمد نوآوری در پیچیدگی سازمانی هم­کنشی می­کنند.

بعلاوه، پیچیدگی فناوری رابطه منفی با درک از سودمندی فناوری دارد و هزینه­های نوآوری رابطه مثبت با درآمدهای نوآوری دارد. با این حال، ساختار اصلی در این تحقیق ارتباط ERP با BMI است که درون­بینی­هایی درباره مدیریت انتخاب عناصر تشکیل دهنده (ورودی) در فرآیند پیاده­سازی ERP با انتخاب پیامدها در BMI فراهم می­کند.

نتایج گزارش شده بر اساس نتایج و بحث و بررسی مربوطه، چندین دلالت آکادمیک به دنبال دارد. یکی از این دلالت­ها این است که عناصر تشکیل­دهنده یا ورودی فناوری به غیر از پیچیدگی فناوری و درک از سودمندی باید در تحقیقات آینده مورد آزمایش قرار گیرند. ما فقط دو عنصر مهم را در این مدل تحقیق بررسی کردیم، در نتیجه فرصت­هایی برای تحقیقات آتی فراهم می­شود. دلالت آکادمیک دیگر بررسی پیامدهای دیگری غیر از هزینه و درآمد نوآوری، نظیر ارزش شریک و ارزش شبکه است (ولیو، 2015)، گرچه هزینه و درآمد اطلاعات مهمی برای ارزیابی سود خالص کلی در زمینه ERP و BMI فراهم می­کند.

مطالعه تکمیلی، نتایج تحقیق اصلی درباره لزوم کاهش پیچیدگی ERP و افزایش درک سودمندی کاربران را تایید می­کند. هم­چنین مطالعه تکمیلی تایید می­کند که شرکت­ها پیچیدگی سازمانی را چیز مثبتی محسوب می­کنند که فرصت­هایی را برای کاهش هزینه­های ثابت و متغیر، و افزایش درآمد را عمدتاً از طریق مدیریت اعتبار اطلاعات درست یا تلفیقی از هر دو فراهم می­کند. همه اینها بستگی به این دارد که شرکت چگونه با پیچیدگی مواجه می­شود.

7. دلالت­های مدیریتی

نتایجی که گزارش شد دلالت­های مدیریتی نیز به دنبال دارد. برای مثال، شرکت­ها باید راهی برای کاهش پیچیدگی فناوری ERP در فرآیند پیاده­سازی پیدا کنند، مثل بکارگیری تامین­کننده خوبی که در پیاده­سازی ERP صاحب تجربه باشد و بتواند تیم پیاده­سازی پروژه ERP را در سازمان ایجاد کند. بر این اساس، نتایجی که گزارش شد بر لزوم یافتن راهی برای کاهش پیچیدگی فناوری ERP برای کاربران تاکید دارد (مثل آموزش کاربران نهایی، هماهنگ­سازی میان­پهنه ERP با شغل کاربر، توضیح جریانات و ارتباطات با حوزه­های دیگر). این نظر که پیچیدگی نسبی است، زیرا وقتی کاربران می­فهمند ابزار ERP چه مسائلی را باید حل کند، ممکن است پیچیدگی سیستم ERP از نظر آنها کمتر باشد.

بنابراین تقویت درک سودمندی فناوری ERP از طریق توضیح مزایای سیستم برای موقعیت کاری کاربران، استراتژی­های بازاریابی (مثل مباحث فروش)، نتایج عینی (مثل مقایسه با رقیب)، تحلیل زمان نسبت به کار، یا بهبود عملکرد کاری در مقایسه با عملکرد کاری قبل از زمان پیاده­سازی ERP بسیار مهم است. بعلاوه، پیاده­سازی مدل پیچیده کسب و کار را می­توان با بررسی نتایج مدیریتی قبلی توصیه کرد، زیرا ممکن است برای سایر اهداف کسب و کار  و ساختار سازمانی برای افزایش تعداد گزینه و مزایای رقابتی پتانسیل مفید باشد.   

هم­چنین معتقدیم شرکت­ها همیشه باید توجه کنند که فناوری همیشه و به سرعت در حال پیشرفت است، بنابراین شاید بروزسازی همه چیز در سازمان مصلحت نباشد. گاهی ممکن است اینکار اتلاف منابع و زمان باشد، و گزینه بهتر درخواست بازنمود فناوری از عرضه­کننده یا مشاوره فناوری باشد.

ممکن است بدست آوردن بسته­های فناوری حاوی گزینه­هایی که واقعاً برای شرکت لازم است برای  انجام کارهای شرکت در رابطه با ERP و BMI مفید باشد. بسته­ها می­توانند هزینه کمتری از گزینه­های جداگانه داشته باشند. بعلاوه، زمانی که صرف رابطه با یک ارائه دهنده می­شود کمتر از زمان لازم برای ارتباط با چندین ارائه دهنده خواهد بود و این امر می­تواند پیچیدگی پیاده سازی ERP را کاهش داده و بازخورد موفق را تضمین کند.

پیچیدگی از عوامل و عناصر متعددی ناشی می­شود که باید باهم کار کنند. شرکت­ها در بازار باهم هستند و یک شرکت از بخش­های و واحدهای متعددی تشکیل می­شود یکی از عوامل کلیدی موفقیت شرکت این است که ظرفیت و توانایی برقراری ارتباط مناسب بین بخش­های مختلف خود را داشته باشد. پرداختن به پیچیدگی حداقل یک چالش است اما لزوماً یک امر منفی نیست. وقتی شرکت به کمک ابزارهای فناوری (مثل ERP) که توانایی تبدیل پیچیدگی به فرصت را دارند، به پیچیدگی می­پردازد، بازده پیچیدگی مثبت خواهد بود، یعنی مزیت رقابتی بالقوه در بازار و جامعه ایجاد می­شود.

یکی از نکات کلیدی برای شرکت­ها در مسئله پیجیدگی این است که آن را به شیوه مناسبی مدیریت کنند. یعنی پیچیدگی بیشتر سازمانی بتواند فرصت­های بیشتری در بازار فراهم کند و پیچیدگی بیشتر در ERP بتواند به مدیریت پیچیدگی سازمانی کمک کند و آن را کارآمدتر و موفق­تر سازد. با این حال این اگر برای مثال ساختار سازمانی غیرسیستماتیک باشد یا ساختار ضعیفی داشته باشد، این مزیت کم­رنگ­تر می­شود.

بازاریاب­های B2B  برای انجام کمپین­های بازاریابی، مقایسه فروش، مقایسه تولید و لجستیک، و تحلیل رشد از روی مقایسه به اطلاعات نیاز دارند. این اطلاعات معمولاً از ERP یا ابزارهای متصل به هم نظیر مدیریت رابطه مشتری (CRM) یا هوش کسب و کار (BI) بدست می­آید. این امری اساسی است اما به نظر می­رسد مسئله اصلی این است که بازارهای B2B اطلاعاتی دارند که ERP فراهم می­کند، اما وقتی بخش IT دستوری برای ایجاد یا بروزسازی جریان جدید در سازمان می­گیرد، واحد IT تصمیم می­گیرد کدام اطلاعات را ثبت یا سازماندهی کند، چه اطلاعاتی در تعیین مدل نهایی کسب و کار مفید است، یا چه اطلاعاتی را به بازاریاب­های B2B بدهد. با توجه به اینکه نرم­افزار ERP به طور خاص برای بازاریاب­ها طراحی نشده است، بهترین توصیه برای بازاریاب­های B2B این است که فقط آنچه را که ERP ارائه می­دهد، انتظار نداشته باشند، هیچ معذرتی را درباره پیچیدگی سازمان یا اینکه ERP فاقد اطلاعاتی است که بازاریاب­های B2B نیاز دارند، قبول نکنند. بلکه از بخش IT بخواهند توسعه یا تعدیل­های لازم را فراهم کنند.

دانش و آگاهی درباره رابطه بین ابزار فناوری مثل ERP و BMI سازمان­ها می­تواند فرصت­های بسیار خوبی برای بازاریاب­های B2B فراهم کند. در ادامه این مقاله مباحث ذیل بحث و بررسی شده است: (1) امروزه ERP مبنای فناوری برای بیشتر شرکت­هاست، بویژه برای شرکت­هایی که پیچیدگی بیشتری دارند و برای شرکت­های بزرگ؛ (2) تغییر فناوری تضمین می­کند که ERP از یک ابزار سرور-مشتری به سوی یک نرم­افزار به عنوان مدل سرویس (SaaS) حرکت می­کند که به ابر معروف است، این روند نرم­افزار ERP مقرون­ به صرفه­تر است (هاسلمان و وسن، 2011). (3) پیاده­سازی SaaS موجب می­شود ارائه­دهنده ERP بتواند مشتریان خود را از بروزسازی­ها، کارکردهای جدید یا نوآوری­های فناوری باخبر سازد و در صورت نیاز همه این کارها به صورت خودکار انجام می­گیرد یا زمان­بندی می­شود. همه کاربران ERP می­توانند از چنین ارتباطی برخوردار شوند یا می­توان آنها را به صورت گروه­ها یا پروفایل­هایی فیلتر کرد (ERP گروه­های مربوطه و پروفایل­های هر مشتری را دقیق مشخص می­کند). روشن است که یکی از مهم­ترین مسائل بازاریاب­های B2B دستیابی به مشتری هدف و جلب توجه مشتری است.

        

 

 

 

[1] Harman one-factor test

[2] Common latent factor

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی