سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

در این وبلاگ، جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به رشته مدیریت و حسابداری قرار داده خواهد شد

نمونه ترجمه مقاله مفهوم نقشه شناختی

دوشنبه, ۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲ ب.ظ

مقدمه

احتمالاً هیچ پژوهشگر دیگری در علوم مدیریت وجود ندارد که ایده های وی به اندازه اندیشه های فردریک وینسلو تیلور مورد توجه قرار گرفته باشد. دو متن اصلی وی در زمینه سازماندهی علمی کار عبارتند از "مدیریت فروشگاه" (که برای اولین بار در سال 1903، در مورد معاملات توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا برای کنفرانس انجمن در ساراتوگا، نیوجرسی منتشر شد) و اصول مدیریت علمی (که برای اولین بار در سال 1911 منتشر و توسط خود تیلور، و در کنفرانس سالانه آنها به طور رایگان بین اعضای همان جامعه توزیع شد). هر دو کتاب به چند زبان ترجمه شدند، و اغلب بلافاصله پس از اولین ترجمه منتشر شدند. کنفرانس ها و سایر جلسات علمی در مورد آنچه امروزه به طور کلی به نام "تیلوریسم" شناخته می شود هرگز ذکر نشده است، اما در تعداد زیاد آنها و یا علاقه ای که ایجاد می کنند، شکی نیست. کارهای بیوگرافی، مانند کارهای کوپلی (1923)، کاکار (1970)، نلسون (1980)، رج و گرینوود (1991) و اخیراً کانیگل (1997) نشان می دهد که این مرد و ایده های او قرن بیستم را عمیقاً تحت تاثیر قرار داده اند. با توجه به اینکه متن ها (مقالاتف کتب و ...) منحصراً یا تا حدی به تفکر تیلور بستگی دارند، به حساب آوردن آنها کاملاً غیر ممکن است. به طور کلی، اکثریت قریب به اتفاق پژوهشگران گذشته و حال در علوم سازمانی، و به ویژه در زمینه نظریه سازمانی، لازم دانستند موضع خود را با یک یا چند ایده منتسب به تیلور بیان کنند. بنابراین تعجب آور نیست که یاد بگیریم، در یک نظرسنجی توسط رن و هی (1977) در میان اعضای کنفرانس تاریخچه تجارت، بخش تاریخچه مدیریت از آکادمی مدیریت و یک نمونه نماینده از اعضای سایر بخشهای آکادمی، مشخص شد که تیلور، فردی است که بیشترین سهم را در توسعه تفکر و عملکرد مدیریت داشته است.

مقالات ترجمه شده جدید رشته مدیریت - تمامی گرایش ها

 

علی رغم این تأثیر غیر قابل انکار، تیلوریسم به عنوان یک مفهوم، هنوز تا حدودی مبهم است. بسیاری از پژوهشگران مشهور، از جمله دراکر (1976) و لاک (1982)، گفته اند که ایده های تیلور هرگز به درستی درک نشده اند. بدیهی است افرادی که ایده های بیان شده توسط تیلور را می خوانند، از جمله خود تیلور، تحت تأثیر همان مفاهیم یا همان پیوندهایی که او بین آن مفاهیم برقرار کرده است، قرار نگرفته اند، یا اهمیت یکسانی برای آنها قائل نیستند. این وضعیت را مطمئناً می توان تا حدی به سیستم ارجاع افراد مورد نظر و عدم استعداد تیلور به عنوان نویسنده نسبت داد. "مدیریت فروشگاه"، که شامل کاملترین فرمول تفکر تیلور، یک متن با ساختار بد و بدون موضوع راهنما، پر از تکرار و عدم دقت است (واتین، 1990؛ کانیگل، 1997؛ نلسون، 1980). همچنین، طبق گفته رج و گرینوود (1991)، ساندفورد تامپسون، که یکی از نزدیکترین همکاران تیلور بود، به درخواست وی، گزارش ها، اطلاعات و "یادداشت های" مختلفی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات تحت عنوان "مدیریت فروشگاه" برای تیلور ارسال کرده است. آنها به وضوح توسط تیلور مورد استفاده قرار گرفتند، و گاهی اوقات به صفحاتی از نسخه خطی تبدیل شده اند. (با توجه به اصول مدیریت علمی که یک سند مکتوب بسیار بهتر است، می دانیم که موریس کوک، یکی دیگر از همکاران نزدیک تیلور، به طور قابل توجهی به ساختار نوشتن تیلور کمک کرد، تا حدی که رج و استوتکا (1978) در واقع تیلور را متهم به سرقت ادبی کردند.)

لازم به یادآوری است که، تاکنون، تمام تحلیل ها (هر چند صریح و سیستماتیک بوده باشند)، از اثری که تیلور، خود را نویسنده آن می دانسته، ماهیتاً موضوعی و کیفی بوده اند. این نوع رویکرد قطعاً به درک تفکر تیلور کمک کرده است، اما همچنین به ویژه احتمالاً تفسیرهای بسیار متفاوت و حتی متناقضی ارائه می شود. واضح است که سایر رویکردهای تحلیل گفتمان نیز محدودیت هایی دارند، اما با در نظر گرفتن زاویه دیگری ممکن است برخی از جنبه های خاص تفکر تیلور را برجسته کنند که تشخیص خلاف آن دشوار است، اگر غیر ممکن نباشد. رویکردهای جدید همچنین می توانند به اعتبار برخی از تفاسیر موجود از مشاهدات تیلور افزوده یا آن را از بین ببرند.

این تحقیق دقیقاً برای این منظور انجام شده است. هدف آن ارائه یک نمایش گرافیکی، به شکل یک نقشه شناختی، از ساختار شناختی تیلور است همانطور که از دو متن اصلی وی و تحلیل شبکه معنایی حاصل با استفاده از بسته نرم افزاری تصمیم اکسپلورر - گرافیکس COPE در نسخه قبلی آن - توسعه یافته توسط کالین ادن و همکارانش بیرون می آید. تجزیه و تحلیل محتوا و ساختار تفکر تیلور باید دانش و درک دقیق­تری از ایده های او را ایجاد کند. نمایش گرافیکی نیز جالب است زیرا باید ارتباطات ایده های تیلور را برای اهداف آموزشی و اهداف دیگر آسان کند. سرانجام، این تحقیق همچنین می تواند با نشان دادن چگونگی نگاشت شناختی و استفاده از تصمیم اکسپلورر، درک ما را از نظریه های علوم اداری فردی و جمعی غنی کند (به ویژه نگاه کنید به کوزت و لاپوان (1997)، در مورد نظریه اقتصاد کلان و جینسون و کوزت (1996)، در مورد دانش در زمینه املاک و مستغلات). اول، با این حال، مهم است بدانیم که منظور ما از اصطلاح "نقشه شناختی" چیست، ضمن اینکه توصیف روش دنبال شده برای شناسایی مفاهیم و پیوندهای موجود در کار تیلور نیز مهم است.

مفهوم نقشه شناختی

نقشه شناختی، نمایش گرافیکی بازنمایی ذهنی محقق از مجموعه ای از بازنمودهای گفتاری است که توسط یک موضوع بر اساس بازنمایی های شناختی خود وی با توجه به یک موضوع خاص بیان می شود (کوزت و اوده، 1994، ص. 15).

از این رو، برای این پژوهشگران، یک نقشه شناختی، یک شکل یا یک تصویر است، حتی اگر تمایز بین محتوای برانگیخته شده و نمایش گرافیکی توسط افرادی که از آن استفاده می کنند، همیشه به وضوح مشخص نشده باشد (به ویژه به ویک و بوگون، 1986 مراجعه کنید). این مولفه از دو عنصر تشکیل شده است: مفاهیمی که به عنوان متغیر یا سازه رفتار می شوند (بنا به گفته هر یک، هر یک از یک ایده و مخالف آن تشکیل شده است)؛ و پیوندها، اغلب پیوندهای تأثیرگذار (اگرچه برخی از پژوهشگران ترجیح می دهند آنها را پیوندهای "علی" بنامند، که سوء استفاده به نظر می رسد)، بین برخی از مفاهیم، ایجاد مسیرهای تأثیرگذار، یعنی مسیرهایی که یک مفهوم را از طریق یک یا چند مفهوم دیگر پیوند می دهد، یعنی حلقه هایی که مفهوم در آنها تأثیر غیر مستقیم دارد، است.

شناسایی و نمایش مفاهیم و پیوندها

بیشتر کار شناسایی مفاهیم و پیوندها در تفکر تیلور با استفاده از اولین نسخه فرانسوی "مدیریت فروشگاه" (1903) انجام شد که در سال 1907 در رویو دو متالورژی منتشر شد و به طور کامل در واتین (به جز چند اصلاح در فرم)، تحت عنوان "دیرکسیون دو آتلیرز" بازسازی شد. همانطور که واتین (1990) اشاره کرد، توافق گسترده ای وجود دارد که این متن تیلور، گرچه بسیار بد نوشته شده است، ولی مطلبی است که شامل کاملترین فرمول بندی ایده های او است. به نقل از لو شاتلیه، اصول مدیریت علمی، صرفاً "خلاصه ای" از "مدیریت فروشگاه" است (واتین، 1990، ص 10). با این وجود، اولین نسخه انگلیسی اصول نیز برای شناسایی هرگونه مفاهیم به طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پیوندهایی که در "مدیریت فروشگاه" برانگیخته نشده بودند نیز بررسی شدند.

نتایج

نقشه شناختی (شکل 1) نشان می دهد که برداشت تیلور از سازماندهی کار بر اساس 61 مفهوم و 77 پیوند بوده است. "تراکم" شکل، که می تواند با تقسیم تعداد پیوندهای روی نقشه بر حداکثر تعداد ممکن (به عنوان مثال اگر هر مفهوم با هر مفهوم دیگری پیوند داده شود) بسیار دقیق مشخص شود [1]، در 0.02 زیاد بالا نیست، که ممکن است نشان دهد تفکر تیلور به ویژه "پیچیده" نبوده است. بعداً به این جنبه باز خواهیم گشت.

شکل 1

نقشه شناختی اف. دابلیو. تیلور

 

 

اگر هفت مفهوم برانگیخته شده توسط تیلور را فقط در "اصول مدیریت علمی" در زیر بررسی کنیم، می توان دریافت که علاقه وی به محیط سازمان (کاهش قیمت فروش منجر به افزایش تقاضا، خود منجر به شکوفایی اجتماعی و ایجاد شغل در سازمان می شود) به نظر می رسد که فقط برای اولین بار آشکار شده است و این کتاب در سال 1911 منتشر شده است:

  1. ایجاد شغل.
  2. دعوت از رهبران کارگری و خیرین که از آنها می خواهند تولید را محدود کنند.

مقالات ترجمه شده جدید رشته مدیریت - تمامی گرایش ها

 

بحث و نتیجه گیری

هدف از این تحقیق نشان دادن تفکر تیلور به شکل گرافیکی، به صورت یک نقشه شناختی و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نرم افزار تصمیم اکسپلورر بود. نتایج نشان دهنده اهمیت نسبی هر یک از مفاهیم مورد استفاده وی، ابعادی که وی بطور آگاهانه یا ناآگاهانه به کار برد، هنگام ساخت تفکر خود، ماهیت و ویژگیهای مفاهیمی را که وی عمدتاً به عنوان توضیح یا پیامد (یا هر دو) می داند، و منطق کم و بیش سیستمی یا دایره ای که او را در سازماندهی ایده هایش راهنمایی می کند، هستند. نتایج همچنین ما را قادر می سازند تا به شیوه ای بسیار خاص و دقیق، ساختار و محتوای تفکر مردی را که غیر قابل انکار، تأثیر قابل توجهی داشته است، توصیف کنیم.

به طور خاص تر، ما دیده ایم که تیلور، سازماندهی کار را با توجه به 61 مفهوم و 77 پیوند، تصور می کند و بیشترین ارتباط بین مفاهیم، یعنی "مرکزی ترین" مفاهیم، بیشتر با فلسفه سیستم پیشنهادی خود در ارتباط است تا با تکنیک هایی که او استفاده کرد. این مشاهدات همچنین در تجزیه و تحلیل بیشترین افرادی که در تشکیل حلقه ها نقش دارند (جدول 5) انجام شده است. این نشان می دهد که تیلور (1911، ص 9-10) دروغ نمی گوید، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، وقتی گفت که:

مدیریت علمی برای بنیاد خود، این اعتقاد راسخ را می دارد که منافع واقعی این دو یکی است. ... که می توان آنچه را که کارگر می خواهد بیشتر باشد (دستمزد بالا) و آنچه را که کارفرما می خواهد  کم تر باشد ... سازوکار مدیریت نباید به دلیل ماهیت یا فلسفه آن اشتباه شود (تیلور، 1911، ص 68).

ما همچنین نشان داده ایم که مهمترین مفهوم تیلور، با توجه به دو روش محاسبه استفاده شده در اینجا، "حفظ یک سرعت بالا" بوده است. با توجه به اینکه این عامل نیز مهمترین "پیامد" نقشه شناختی وی است - 15 مفهوم مستقیماً بر آن تأثیر می گذارد، همانطور که جدول 3 نشان می دهد و همچنین دومین مفهوم مهم در شکل گیری حلقه هاست (نگاه کنید به جدول 5)، شکی نیست که تیلور واقعاً وسواس زیادی در کارایی و به ویژه سرعت داشته است.

تجزیه و تحلیل خوشه ای انجام شده با تصمیم اکسپلورر نشان داد که، اساساً، تیلور تفکر خود را در دو بعد اصلی، یعنی شرایط لازم برای بهبود تولید، و نتایج حاصل از بهبود، سازمان داد، اگرچه او به وضوح از این موضوع آگاهی نداشت. تعداد کمی از ابعاد حاصل از تجزیه خوشه ای، همراه با این واقعیت که بیش از یک سوم از 61 مفهوم در حلقه ها نقش دارند، نشان می دهد که تفکر تیلور نه تنها بسیار "متفاوت" بود، بلکه "یکپارچه" نیز بود، حتی اگرچه تراکم کم نقشه شناختی (02/0) ممکن است حاکی از آن باشد که تفکر تیلور، پیچیده نبوده است.

تیلور گاهی اوقات از کلمه "سیستم" برای توصیف مفهوم خود از مدیریت علمی استفاده می کرد، حتی تا آنجا پیش می رود که می گوید:

در گذشته، انسان، اول بوده است؛ در آینده سیستم باید اول باشد (تیلور، 1911، ص 8).

با این حال، او هرگز این مفهوم را به صراحت تعریف نکرد و به سادگی، آن را با یک "طرح" مقایسه کرد (تیلور، 1903، پاراگراف 18). قبل از فون برتالانفی (1950) و دیگر افرادی که او را دنبال می کردند، ویژگی های یک سیستم به هیچ وجه بررسی نشده بود. علاوه بر این، تیلور به سختی، ایده حلقه ای یا برابر بودن را در شبکه معنایی پیشنهادی خود برانگیخت، و علاوه بر این رفتار، خودش به عنوان یک محقق و مشاور نشان داد که سیستم وی می تواند به مجموع قسمتهای آن تقلیل یابد، و علت و معلولیت پیوندهای اثر در آن سیستم کاملاً خطی بودند. به عنوان یک محقق، تیلور همیشه از یک روش تجربی استفاده می کرد که در آن، متغیرهای مستقل را دستکاری می کرد تا تأثیر آنها را بر متغیرهای وابسته کشف کند. وی با انجام این کار، آن متغیرها را از هر بخشی که بخشی از آن بودند، جدا کرد و امکان بازخورد را در نظر نگرفت. تیلور به عنوان یک مشاور، معمولاً مداخلات خود را به عناصر موجود در سیستم خود، محدود می کرد (کانیگل، 1997). از این رو، در اقدامات عینی خود، به نظر نمی رسید که به طور کلی قابل کاهش باشد، وضعیتی که یادآور تمایزی است که آرگیریس و شون (1974) بین "نظریه مورد حمایت" و "نظریه در استفاده" ایجاد کردند.

با این حال، نقشه شناختی ایجادشده در اینجا، و تجزیه و تحلیل بعدی آن، خلاف این است. اول، همانطور که در ابتدای تجزیه و تحلیل اشاره کردیم، تیلور صریحاً به مشارکت محیط در عملکرد سازمان اعتراف کرد، که این ویژگی اساسی هر سیستم به اصطلاح باز است. همچنین، بخشنامه، از جمله بازخورد، در نقشه شناختی او همه جا وجود دارد (93 حلقه وجود دارد که توسط 22 مفهوم از 61 مفهوم ایجاد شده اند). سرانجام، با یک نگاه به نقشه شناختی، مشخص می شود که شرایط اولیه متفاوت و مسیرهای مختلف می توانند به یک نتیجه منجر شوند، که همان تعریف عملیاتی تعادل است. با این حال، این ایده مهم مرتبط با مفهوم سیستم به وضوح با "یکی از بهترین راه ها" که به طور آشکار توسط تیلور جستجو می شود، مغایرت دارد. به طور کلی، می توانیم فرض کنیم که تیلور آگاهی کاملاً روشنی از ماهیت سیستمی تفکر خود نداشته است.

نتایج این مطالعه، چندین روش برای تحقیقات آینده ارائه می دهد. به عنوان مثال، مطالعه مسیرهایی که یک مفهوم را به مفهوم دیگر پیوند می دهند، گاه همانند آنچه بوگون و همکارانش (1977) نشان می دهند که "ناسازگاری منطقی" نامیده می شود که وقتی یک مفهوم، تأثیر مثبت و منفی بر مفهوم دیگر بگذارد، این اصطلاح به کار می رود.

همچنین جالب خواهد بود که یک مطالعه دقیق و جامع از برداشت تیلور از برخی عناصر در نقشه شناختی وی انجام دهیم. به عنوان مثال، ایجاد یک مدیریت اجرایی عملکردی با چندین رئیس، که او مستقیماً با تقسیم کار و تقسیم وظایف در میان عوامل اداری، مرتبط بود، مفهومی است که بیشتر سازمانهای مدرن از آن استفاده نمی کنند، حتی اگر بسیاری از عوامل مرتبط با آن بوده باشد به تصویب رسید.

همانطور که دیدیم، نمایش گرافیکی در قالب یک نقشه شناختی از بسیاری جهات، مفید است، اما تولید آن نیز دشوار است و سوالات زیادی را به وجود می آورد که ممکن است به سایر راه های انجام تحقیق منجر شود.

تحقیق توصیف شده در اینجا نشان داده است که نقشه برداری شناختی به عنوان یک ابزار می تواند در کمک به تجزیه و تحلیل ایده های ارائه شده توسط یک پژوهشگر یا گروهی از پژوهشگران، چه در تئوری سازمان و چه در زمینه های دیگر، مفید باشد.

سرانجام، از منظر آموزشی، نمایش گرافیکی تفکر تیلور یا پژوهشگران دیگر مسلماً به تسهیل آموزش و بحث کمک خواهد کرد. در برخی موارد، حتی ممکن است تحولات نظری تاکنون نامشخصی را ایجاد کند. "یک عکس، هزار کلمه ارزش دارد". گاهی اوقات ارزش آن، بسیار بیشتر است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی