سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و حسابداری؛ دریافت مقاله آماده ترجمه شده؛ مقالات انگلیسی ISI معتبر و جدید

در این وبلاگ، جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به رشته مدیریت و حسابداری قرار داده خواهد شد

ترجمه مقاله مدیریت مدل سازی، روش مفهومی و روش تجربی

پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲، ۰۲:۵۷ ب.ظ

در اینجا سه دسته ی اصلی یعنی مدل سازی، روش مفهومی و روش تجربی به منظور فراهم ساختن پیش زمینه ی بیشتر درمورد روش های تحقیقاتی منتشر شده در مجله ی RCR بکار رفته اند. در جدول 7 آنها براساس مقالات مرور شده ارائه شده اند، و دسته ی "مدل سازی" به 4 زیرمجموعه تقسیم شده است: مدل سازی تصمیم گیری چند معیاره، مدل سازی ریاضی، مدل سازی شبیه سازی و ابزارهای تحلیلی. 64.4 درصد از مقالات منتشر شده در مجله ی RCR روش های مدل سازی را برای رسیدگی به مسائل مورد نظر بکار برده اند. به بیانی دقیق تر، 23.7 درصد از مقالات روش های مدل سازی تصمیم گیری چند معیاره را بکار برده اند. اکثر این روش ها از تکنیک های رایج تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) مانند فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، تکنیک رتبه بندی اولویت ها از طریق تشابه با راه حل های ایده آل (TOPSIS)، آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری (DEMATEL) و بهینه سازی چند معیاره و راه حل های توافقی (VIKOR) تشکیل شده اند. مزایا و اشکالات این روش ها بطور مجزا و در ترکیب با منطق فازی در پژوهش قدیمی (2016) ارائه شده اند. انتخاب RL (پراکاش و بارنا 2016)، استفاده از تکنیک های مدیریت زنجیره تامین سبز / زیست پایشی (متیوانان 2017)، شناسایی موانع RL (بوزون 2016) و اولویت بندی گزینه های بازاریابی در RL (حاجی وهاب زاده 2015) برخی از مسائل بررسی شده در تصمیم گیری چند معیاره هستند.

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت

 

 

 

4.5. روش های تحقیقاتی

ماهیت عینی و چند معیاره بودن عملیات های زیست پایشی دلیل اصلی استفاده از روش های MCDM در SSC است. برخلاف دسته ی مدل سازی روش های بکار رفته که اکثر مقالات منتشر شده را دربر می گیرد، روش های تجربی و مفهومی تنها 28.8 و 6.8 درصد از کل مقالات مرور شده را تشکیل می دهند. اکثر نظرسنجی های پرسشنامه ای و مصاحبه ها برای جمع آوری داده های تجربی مربوط به موضوعاتی مانند بررسی رفتار مشتری در رابطه با استفاده از بسته بندی دوستار محیط زیست (مارتینو 2015)، شرح روابطط بین منبع یابی سبز و شاخص های عملکرد سازمانی و زیست محیطی (جابور 2015)، بررسی ساختار سلسله مراتبی SSCM (ژانگ 2016)، و بررسی توسعه های اخیر در زنجیره تامین پاسخگوی اجتماعی (مانی 2016) بکار رفته اند. اکثر مقالات در دسته ی روش تحقیق مفهومی از مرور مقالات و مفاهیم نظری  برای رسیدگی به مسئله مورد نظر استفاده کرده اند. گونگ (2016) مقالات پیشین را درمورد معیارهای عملکردی که بر روش های تصمیم گیری زیست پایشی شرکت ها تاثیر می گذارند را مرور کرده است. استایلز (2012) توسط بررسی بهترین فعالیت های 25 خرده فروش اروپایی، به بررسی چالش هایی پرداخته است که خرده فروشان خصوصی در مورد توجه به پیشرفت های زیست محیطی در زنجیره تامین خود با آن مواجه هستند. توجه کمتر به روش های مفهومی و تجربی عجیب نیست، زیرا لحاظ کردن زیست پایشی در مدیریت زنجیره تامین سنتی در سطح عملیاتی و کارکردی نیاز به مدل سازی و پژوهش های موردی بیشتری دارد.

4.6. انواع توضیح

هدف اصلی برای قرار دادن این بخش در تحلیل های ما، فراهم ساختن پیش زمینه ای است درمورد اینکه تا چه حدی روش های تحقیق ارائه شده در بخش 4.5 که هدف آنها کاهش شکاف تحقیقاتی گوناگون در مقالات است، اعتبار سنجی شده اند. همانطور که در جدول 8 نشان داده شده است، 4 نوع توضیح برای اعتبار سنجی شکاف های نظری و ادعاهای تجربی محققان گوناگون  در بین مقالات منتشر شده در RCR مورد استفاده قرار گرفته است. مقالات بسیاری وجود دارند که از پژوهش های موردی یا برنامه های دنیای واقعی برای نشان دادن شایستگی و سودمندی روش های پیشنهادی استفاده می کنند (49.15 درصد). این 29 مقاله ادعاهای نظری آنها را با استفاده از برنامه های مورد واقعی شرکت های کوچک و متوسط (SME) و شرکت های بزرگ (LE) بررسی و اعتبارسنجی کرده اند.

محققان در 16 مقاله (27.12 درصد) از تحلیل های آماری برای استنباط ادعاهای تجربی و نظری استفاده کرده اند. در برخی از این مقالات، روش های تجربی به منظور جمع آوری داده های تجربی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما نهایتا شکاف های تحققیقاتی با استفاده از روش های آماری تایید (اعتبار سنجی) یا رد شده اند. ال طیب (2011) از لحاظ آماری تاثیر اقدامات سبز زنجیره تامین بر عملکرد سازمان را بررسی کرده است. او تایید کرد که اقدامات خارجی مانند خرید سبز و لجستیک معکوس تاثیر کم و غیر مستقیمی بر عملکرد داخلی شرکت دارند. چنین اقداماتی تاثیر مستقیمی بر دیگر فعالان در زنجیره تامین، مانند تامین کنندگان خواهد داشت. ژانگ (2014) از یک سری مقیاس های معتبر برای سنجش اجرای موفقیت آمیز تکنیک ها و SSCM استفاده کرده است.

در 15.25 درصد از مقالات تحقیقاتی مرور شده، تنها مثال های عددی مورد استفاده قرار گرفته اند که در آنها شایستگی روش ایجاد شده بررسی شده است. اگرچه نمایش عددی مزیت های یک روش پیشنهادی می تواند ارزشمند باشد (کاروالو 2017)، برنامه ی زندگی واقعی یک روش پیشنهادی می تواند نقص ها و مشکلات بکارگیری از آن را روشن سازد (دیابات و گاویدان 2011). قدیمی (2016) در زمینه ی SSCM، تاکید کرده است که روش زندگی واقعی می تواند دیدگاه های نظری و مدیریتی ارزشمندتری در رابطه با لحاظ کردن زیست پایشی در یک SC معمولی فراهم سازد. علاوه بر آن برنامه ی زندگی واقعی در رابطه با یک روش ایجاد شده، منجر به شناسایی محرکان و موانع بالقوه ی اجرای آن روش خواهد شد. تمایل حقیقی شرکت برای لحاظ کردن زیست پایشی در عملیات های SC خود، توسط اجرا در سطح راهبردی، عملیاتی و کارکردی نیز می توانند بررسی شوند.

4.7. صنایع بررسی شده

بنظر می رسد در RCR تکنیک های SSC در شرکت های کمی اجرا می شوند که در صنایع گوناگون مشارکت دارند.اکثر برنامه های طراحی مدل های SSC برای صنایعی مانند تولید فلز، برق و اتومبیل هستند. مقالات مرور شده براساس صنایعی دسته بندی می شوند که در آنها روش پیشنهادی برای بهبود درک ما از تاثیرات SSC، آزمایش شده است. سیستم دسته بندی صنعت آمریکای شمالی (اداره سرشماری ایلات متحده 2017) بدین منظور مورد استفاده قرار گرفته است. جدول 9 نشان می دهد که تمرکز زیادی بر صنعت تولیدی بخصوص صنعت تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری و صنعت تولید تجهیزات حمل و نقل وجود داشته است. غالبا صنایع تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری به این دلیل انتخاب می شوند که این نوع از محصولات تقریبا در همه ی دیگر بخش های خدماتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند (جابور 2014). بخش صنعت الکترونیکی و کامپیوتری نقش قابل توجهی در بالا بردن انعطاف پذیری، افزایش استفاده موثر از انواع گوناگون انرژی، افزایش بهره وری و نهایتا مشارکت با فعالیت های زیست پایشی سازمان ها دارد. صنعت تولید تجهیزات حمل و نقل دومین صنعتی است که به علت میزان زیاد انتشار کربن، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین صنایع تولید مواد شیمیایی و آلومینیومی رتبه ی سوم را بین مقالات منتشر شده در RCR کسب کرده اند. علاوه بر آن محققان متعددی فعالیت های زیست پایشی زنجیره های تامین در صنایع گوناگون، را بررسی کرده اند (بدری احمدی 2017، دیابات و گاویندان 2011، ال طیب 2011، جابور 2015، لی 2012، استایلز 2012، زو 2013، ژانگ 2017 و ژو 2011). یک طرح چند صنعتی دارای مزیت های دیگری نیز هست. ابتدا اینکه تمرکز یر یک صنعت در عمل، دیدگاه کاملی از SSC ها فراهم نمی سازد. دوم اینکه توجه به بیش از یک صنعت برای اجرای فعالیت های تحقیقاتی منجر به افزایش اعتبار خارجی و تعمیم یافته ها و نتایج می شود. نهایتا صنایع کمی وجود دارند که با مثال های بسیار انتخاب نمونه و قابلیت اجرای نتایج را محدود ساخته اند (پاگل و وو 2009).

5. روندهای کنونی و چالش های آینده و مسیرها در مدل سازی SSC و تجزیه و تحلیل _ تمرکز بر  RCR

5.1. موضوعات نادیده گرفته شده در مدل سازی SSC و تجزیه و تحلیل RCR

بعد اجتماعی SSC در مقایسه با جنبه های زیست محیطی و اقتصادی SC در RCR توجه کمتری دریافت کرده است. همانطور که در جدول 6 نشان داده شده است، تنها دو مقاله منحصرا به جنبه ی اجتماعی پرداخته اند. چنین توجه نسبتا کمی به بعد اجتماعی عجیب نیست و در مقالات زیست پایشی موجود به آن اشاره شده است (بسکی 2014، قدیمی 2016، 2013، سوئینگ و میلر 2008، ژانگ 2016). معیار بعد اجتماعی برای مثال سوء استفاده از حقوق بشر، کودکان کار و سرمایه گذاری سهل انگارانه باید در زنجیره تامین های قدیمی سبز لحاظ شوند تا زیست پایشی را در نظر گیرند (قدیمی 2016). بطور سراسری، مسائل اجتماعی مانند حقوق بشر و سلامت کارگران و مسائل امنیتی توسط سازمان های تولیدی بیش از پیش تایید می شوند. با این وجود، در نظر گرفتن آن در معیارهای عملکرد زیست پایشی یک سازمان در ترکیب با معیارهای اقتصادی و زیست محیطی هنوز در مراحل اولیه است و غالبا از آن غفلت می شود. آن اساسا به علت دشواری در ارزیابی عملکرد اجتماعی یک SSC است که در آن ابزارهای در دسترس برای شاخص های اجتماعی محدود هستند و غالبا سلیقه ای هستند (بدری احمدی 2017). در یک زنجیره تامین پاسخگوی اجتماعی بی توجهی به عوامل اجتماعی می تواند بر شهرت و موفقیت بلند مدت سازمان تاثیر بگذارد. زیرا سازمان ها مسئول توجه مداوم به مسائل امنیتی و کارگران همراه با دیگر معیارهای مهم اجتماعی مانند مشارکت ذینفعان، شامل تولید کنندگان، توزیع کنندگان، و خرده فروشان هستند (قدیمی 2017، وانگ 2015). اکثر تلاش ها و اقدامات اجتماعی شرکت ها آنطور که باید موثر نبوده است و آن اساسا به علت در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی شرکت بصورت کلی است که آن با تصمیمات راهبردی زنجیره تامین مغایرت دارد. این شیوه ی بررسی منجر به اهداف راهبردی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مغایری می شود (کری و ایستون 2011). برخلاف آن، این سازمان ها باید به جنبه های اجتماعی عملیات های زنجیره تامین خود با توجه به جنبه ی زیست محیطی و اقتصادی در دیدگاهی وسیعتر بپردازند تا از زنجیره تامینی سالم از لحاظ اقتصادی با توجه به TBL اطمینان حاصل کنند. توجه به زیست پایشی اجتماعی ممکن است تاثیر مستقیمی بر افزایش سودبخشی عملیات های آنها نداشته باشد (هولوس 2012)، اما در چندین پژوهش مشخص شده است که نهایتا آن می تواند محرکی برای افزایش حاشیه سود شرکت باشد (تورنتون 2013). متاسفانه اکثر شرکت های کوچک و متوسط بیشتر تمایل دارند تا مجبور باشند که از قوانین و مقررات زیست محیطی پیروی کنند و از فعالیت های اجتماعی صرفنظر کنند. علاوه بر آن، در رابطه با موضوع انرژی، آگاهی از کاهش منابع سوخت های فسیلی در آینده افزایش یافته است. بنابراین، منابع انرژی تجدید پذیر توجه بیشتری را در دهه های اخیر به سوی خود جلب کرده اند (میل 2011). جدول 6 نشان می دهد که تنها دو مقاله درمورد انرژی به زنجیره تامین سوخت های (زیستی) فسیلی پرداخته اند (لام 2010، یی 2016). روندهای آینده درمورد زنجیره تامین زیست پایشی به دنبال تحقیقات بیشتر برای توسعه ی چهارچوب های مدل سازی پیشرفته و راه حل هایی برای چالش ها در زنجیره تامین سوخت تجدید پذیر مانند زنجیره تامین سوخت ایمن و بیوگاز هستند.

5.2. مراحل زنجیره تامین و دیدگاه مدل سازی

جدول 7 در بخش 4.5 نشان داد که بخش بزرگی از روش های ارائه شده در مقالات منتشر شده در RCR روش های مدل سازی هستند. با توجه به پیچیدگی ذاتی زنجیره تامین، این یک نتیجه ی اجتناب ناپذیر (64.4 درصد) است. در زمینه ی SSC این پیچیدگی با لحاظ کردن تکنیک های زیست پایشی در یک SC معمولی حتی برجسته تر خواهد بود. بنابراین روش های مدل سازی کامل تری برای درک بهتر موضوع مورد نیاز هستند. در این زمینه 36.8 درصد از مقالات مرور شده در دسته ی "مدل سازی"، روش های تصمیم گیری چندمعیاره را برای موضوعات مورد نظر ایجاد کردند، موضوعاتی مانند انتخاب معیار توسعه ی زیست پایشی در زیست پایشی شرکت (شی 2017)، شناسایی موانع (بوزون 2016) و محرک های اجرای موفقیت آمیز SCM سبز (گاویندان 2016) و شناسایی برجسته ترین تکنیک های SSCM (ماتیواتانان 2017). تجزیه و تحلیل مقالات با استفاده حقیقی از این خروجی های تحقیقاتی و مشارکت حقیقی زیست پایشی در SC سازمان نشان می دهد که (حداقل از دیدگاه RCR) شکافی بین گروهی از مقالات شناسایی محرک ها و موانع اجرای موفقت آمیز SCM و زیست پایشی وجود دارد. اگرچه چالش برانگیز است، اما رابطه ای ضروری بین نتایج این نوع از پژوهش های راهبردی و روش مدل سازی شبیه سازی و ریاضی مورد نیاز است. براساس نتایج بخش 4.4، 13 مقاله زنجیره تامین را به عنوان حوزه ی تحلیلی خود در نظر گرفتند. ابزارهایی مانند نظرسنجی با پرسشنامه و مصحبه های نیم ساخت دار به ایجاد نظریه درمورد SSC در سطح عملیاتی با درنظر گرفتن هم زمان زیست پایشی و کل SC کمک می کند. با این حال، لازم است این نظریه ها با استفاده از روش های مدل سازی کیفی مانند ابزارهای مدل سازی شبیه سازی و ریاضی آزمایش شوند. جالب توجه است که بین 13 مقاله تنها 5 مقاله روش های مدل سازی ریاضی مانند مدل سازی عدد صحیح مختلط، برنامه نویسی غیر خطی و برنامه نویسی عدد صحیح دوتایی را بکار برده اند. این موضوع شکاف بزرگ در مقالات منتشر شده در RCR را نشان می دهد که در آن روش های مدل سازی ریاضی می توانند نقشی مهم در بررسی SSC از دیدگاهی جامع ایفا کنند. علاوه بر آن هیچ رابطه ای در مقالات بررسی شده ی SSC در رابطه با استفاده از مدل های شبیه سازی وقایع گسسته در سطح عملیاتی وجود ندارد. علت اصلی این شکاف در مقالات منتشر شده در  RCR می تواند به حوزه ی مجله نسبت داده شود که بیشتر بر انتشار مدل سازی زیست محیطی و مدیریت با توجه به تصمیمات در تعامل کارکردی به جای کل SC تمرکز می کند (بخش 4.4). در ارتباط با MCDM، مدل های ریاضی چند هدفه ی گسسته یا تصادفی و روش های شبیه سازی مبتنی بر عامل باید به علت قطعی نبودن تقاضای مشتری، در دسترس بودن محصولات زیست پایشی و رفتار زیست پایشی مشتریان برای خرید در ترکیب با یک SC معمولی، ایجاد و بررسی شوند (قدیمی و هوی 2014، قدیمی 2018). نهایتا سئورینگ (2013) درمورد نقش داده های مبتنی بر LCA به عنوان پیش زمینه ای برای دیگر مقالات مدل سازی بحث کرده است. در RCR، این یافته ها نمی توانند به علت کمبود روش های مبتنی بر LCA در ترکیب با دیگر روش های مدل سازی تایید شوند.

5.3. مدل سازی زنجیره تامین زیست پایشی و تجزیه و تحلیل: نظریه علمی و روش صنعتی

دانشگاهیان در RCR نتایج نظری را در 59 مقاله شناسایی شده ارائه دادند. جدول 8، 4 نوع توضیح برای اعتبار سنجی شکاف های نظری و ادعاهای تجربی را نشان می دهد. تقریبا 50 درصد از مقالات بررسی شده، اعتبار ادعاهای نظری خود را توسط پژوهش موردی دنیای واقعی و قابلیت اجرای آن در یک بافت سازمانی واقعی سنجیده اند. این نوع از روش تجربی بطور گسترده در انجمن تحقیقات مدیریت عملیات های بین المللی پذیرفته شده است (تیلو 2009). این پژوهش ها با انجمن های علمی و حرفه ای همکاری کرده اند. این پژوهش ها برای محققان دانش کنونی در حوزه ی SSC و مسیرهایی برای توسعه ی نظریه کنونی در این حوزه فراهم ساخته اند. علاوه بر آن، این پژوهش ها نتایج ارزشمندی غالبا برای کارشناسان صنعتی و تصمیم گیرندگان در یک سازمان فراهم می سازد که مسئول تصمیم گیری های موثر راهبردی، عملیاتی، کارکردی در رابطه با محصولات و انرژی هستند تا تکنیک های زیست پایشی در سطح شرکتی را توسعه دهند. با این وجود آیا تحقیقات SSC گرا بر فعالیت های صنعت یا شرکت تاثیر می گذارند؟ آیا مدل های توسعه یافته در صنعت موثر هستند یا صنعت دستورالعمل های خود را دارد؟ کدامیک از مقالات SSC بر هردوی علم و عمل تاثیر داشته است؟ کونگ (2016) به پرسش ها براساس معیارهای عملکرد زیست پایشی پاسخ داده است و نیاز به تحقیقات آینده در این حوزه به را منظور یافتن شکاف بین مطلوبیت نتایج زیست پایشی و اجرای حقیقی آن برای بهبود تصمیم گیری تجاری روشن ساخته است. با این وجود، تحقیقات مرتبط بسیار کم هستند. تقریبا 75 درصد از مقالات تلاش کرده اند تا اعتبار ادعاهای نظری خود را با استفاده از مثال های عددی بسنجند و تنها 9 درصد از مقالات ادعاهای نظری بدون اعتبار سنجی ارائه داده اند. آیا این نوع از کارهای تحقیقاتی رهنمود سودمندی برای تکنیک های مدیریتی فراهم می سازند؟ این پرسشی کلیدی است که در تحقیقات آینده باید به آن پرداخته شود. کاپالان در سال 1964، از رفتار دانشمندانی انتقاد کرد که این حس را القا می کردند که به آنچه انجام می دهند اهمیت زیادی می دهند اگر تنها آن را درست انجام دهند (کاپالان 1964).  برخلاف مدل های فیزیکی، ادعاهای نظری در علوم اجتماعی گاهی رابطه ی کمی با دنیای واقعی مدیران متخصص دارند (سوزمن و اورد 1978)، و با رهنمود های عملی فاصله دارند (پاندا و گوپتا 2014). ریگبی (2001) نظرسنجی درمورد ابزارهای مدیریتی استفاده شده در 15 کشور را به منظور ارزیابی عملکرد 25 ابزار و تکنیک انجام داد که شامل مجموعه ای از نظریه ها، مفاهیم، فرایندها، تمرین ها و چهارچوب های تحلیلی بود. مشخص شد که تنها 7 تا از 25 ابزار و تکنیک ها توسط محققان علمی طراحی و پیشنهاد شده بودند و کاربران رضایت کمی از آنها داشتند. پاندا و گوپتا (2014) به منظور اجتناب از این مسائل، پیشنهاداتی برای افزایش ارتباط ارائه دادند و بیان کردند که باید پلی برای شکاف بین دقت و ارتباط ایجاد شود تا اجرای تحقیق مرتبط تر باشد. پاگل و شفشنکو (2014) مدیران را تشویق به مشارکت در تحقیقات علمی کردند. آنها بیان کردند که تحقیقات مشارکتی حداقل در حوزه ی زنجیره تامین شیوه ای برای بهبود نوآوری ها و حرکت از آزمایشگاه به سمت عمل توسط محققان خواهد بود.

5.4. تمرکز نادیده گرفته شده بر شرکت های کوچک و متوسط

بخش 4.6 نشان می دهد که بین 59 مقاله ی تحقیقاتی شناسایی شده، مقالات بسیاری با استفاده از پژوهش های موردی یا طرح های آزمایشی، ادعاهای نظری را در حوزه ی تحقیقاتی SSC بررسی و اعتبار سنجی کرده اند. با این وجود تنها دو مقاله بر شرکت های کوچک و متوسط تمرکز کرده اند. این نشان می دهد که درمورد زیست پایشی در شرکت های بزرگ به خوبی تحقیق شده است و تمرکز کمتری بر شرکت های کوچک و متوسط از لحاظ زیست پایشی در RCR صورت گرفته است. نتایج با یافته های پژوهش های پیشین مطابقت دارند (بربرامر 2012، ریول 2010). عجیب نیست که هدف پژوهش ها در مورد اتخاذ زیست پایشی عمدتا شرکت های بزرگ هستند، زیرا شرکت های بزرگ طبیعتا نسبت به شرکت های کوچک و متوسط تاثیر بیشتری بر محیط زیست دارند. شرکت های کوچک و متوسط، اکثریت شرکت های کشورهای صنعتی و درحال توسعه را تشکیل می دهند و تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی این شرکت ها بسیار تکان دهنده است. برای مثال براورد شده است که شرکت های کوچک و متوسط 70 درصد از آلودگی صنعتی در سرتاسر جهان را تشکیل می دهند (ریول 2010). با توجه به مقیاس قابل توجه شرکت های کوچک تقریبا در هر اقتصاد، پیشرفت های قابل توجه آنها تاثیر بسیاری در سرتاسر جهان دارد. علاوه بر آن، شرکت های بزرگ معمولا با شبکه های بزرگی از تامین کنندگان، و اکثرا با شرکت های کوچک و متوسط کار می کنند (گلیناس و بیگراس 20014). بنابراین در عمل نمی توان به هدف توسعه ی SSC دست یافت مگر آنکه شرکت های کوچک و متوسط، فعالانه مشارکت کنند. با این وجود، اعتقاد بر این است که شرکت های کوچک و متوسط از بکارگیری بهترین فعالیت های شرکت های بزرگ بهره مند می شوند. نتایج قبلی در حوزه ی تحقیقات SSC نمی توانند مستقیما برای شرکت های کوچک و متوسط بکار روند، زیرا این شرکت ها مدل هایی از شرکت های بزرگ در مقیاس کوچکتر نیستند بلکه سازمان هایی با ویژگی هایی منحصر به فرد هستند. دل بریو و جان کرا (2003) 9 ویژگی متفاوت شرکت های کوچک و متوسط را در رابطه با راهبرد زیست محیطی یافتند، که جنبه هایی مانند منابع مالی، ساختار سازمانی، سبک مدیریتی و قالبیت های تولیدی را دربر می گرفت. بطور خلاصه شرکت های کوچک و متوسط با شرکت های بزرگ از لحاظ شرایط و صلاحیت تفاوت دارند.  تفاوت بین شرکت های کوچک و متوسط با شرکت های بزرگ، به مقالات بسیاری انگیزه می دهد تا بطور ویژه مشارکت شرکت های کوچک و متوسط در فعالیت های زیست محیطی را بررسی کنند. با این وجود، مقالات درمورد اتخاذ اصول SSC برای شرکت های کوچک و متوسط هنوز در مراحل اولیه است (قدیمی 2016). به علت اهمیت این موضوع تحقیقاتی، پرسش های تحقیقاتی بسیاری وجود دارد که می توانند مسیرهایی برای تحقیقات آینده در نظر گرفته شوند، مانند: تفاوت های اساسی در موانع و محرک ها در مدیریت SSC از دیدگاه شرکت های کوچک و متوسط و شرکت های بزرگ چیست؟ تفاوت بین اتخاذ اصول SSC در شرکت های کوچک و متوسط و شرکت های بزرگ چیست؟

5.5. بافت صنعتی و نظرات درمورد روش جمع آوری داده ها

اگرچه انواع گوناگونی از صنایع در 59 مقاله ی تحقیقاتی کشف شدند، پژوهش های کمی صنایع خدماتی را بررسی کرده اند که در حوزه های نسبتا جدیدی از تحقیقات زیست پایشی هستند. جدول 9 نشان می دهد که صنایع تولیدی (محصولات مشهود) مانند صنعت تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری و صنعت تولید تجهیزات حمل و نقل، بخش بزرگی از تحقیقات پیشین را تشکیل می دهند. یکی از دلایل آن این است که اکثر سازمان های تولیدی موفق، فرصتی برای دستیابی به عملکرد بهتر با دنبال کردن SSCM دارند، که تکنیکی رایج در صنایع تولیدی است (چو 2015، قدیمی 2018، وانگ 2018). دهه های اخیر شاهد تحول اقتصادی سریعی بر اساس گرایش خدماتی بوده است. خدمات گرایی، حوزه ای مهم  برای تحقیقات آینده ی مدیریت عملیات ها خواهد بود (تیلور 2009). با این وجود، RCR در رابطه با زنجیره تامین خدمات و بررسی های زیست پایشی هنوز در مراحل اولیه است. برای انجام تحقیقات در حوزه ی صنعتی، پرسشنامه های نظرسنجی طراحی شده اند و مصاحبه ها با کارشناسان به منظور جمع آوری داده ها از دانشگاهیان و صنعت در بخش هایی از 59 مقاله انجام شدند. اکثر مقالات تنها کارشناسانی از صنعت را انتخاب کردند (آگرال 2016، گاویندان 2016، کر  و آدین 2013، یه 2016، ژانگ 2016). برخی از مقالات شرکت کنندگانی از صنعت و دانشگاهیان (کاروالو 2017، اوگلو 2013، شی 2017) و مشتریان (مارتینو 2015) را انتخاب کردند. این شرکت کنندگان علایق ذینفعان گوناگون را نشان می دهند و دیدگاه های گوناگونی فراهم می سازند. از دیدگاه مدیران، سودبخشی SC همیشه در اولویت است  و پس از آن عملکردهای زیست محیطی و اجتماعی قرار دارند (کارتر و راجرز 2008). از سوی سازمان های مردم نهاد، دولت ها یا جوامع تاکید بیشتری بر تاثیر عملیات های SC بر جامعه یا محیط زیست وجود دارد. تحقیقات آینده باید SSC را با توجه به نظرات گسترده ی ذینفعان بسازد که با داد و ستد بین اجزای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست سرو کار دارند.

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی